Vis finduddannelse.dk som: Mobile

Fremtidens e-learning: Det sociale, digitale klasseværelse

E-learning er efterhånden en velkendt måde at lærer nyt på. Det er ofte mere fleksibelt end klassisk undervisning, og giver kursisterne mulighed for at lære nyt det i deres eget tempo. Men e-learning bliver også kritiseret for, at være umotiverende og have en høj frafaldsrate. Så hvad kan man gøre for at skabe et bedre læringsrum?

Forskning indenfor læring og undervisning har i lang tid vist, at læringsprocessen er en social størrelse. Men hvordan fungere det, når man tager kursisterne ud af klasselokalet, og om bag en computerskærm?

Mange mennesker bliver ikke motiveret af, at læse lange pdf’er for sig selv, og derefter tage en test. Derfor bliver de hurtigt hægtet af, og frafaldsraten stiger. Vi har taget en snak med Lise Andersen-Alstrup, CLO ved CanopyLAB, en online læringsplatform, om hvordan e-learning kan gøres mere attraktiv for kursisterne.

CanopyLAB kort fortalt

CanopyLAB er den eneste e-learning platform, der bevidst er bygget på infrastrukturen fra sociale medier, og netop dette er et bærende element på platformen. Genkendeligheden fra sociale medier, som Facebook og LinkedIn, kommer fx fra de personlige profiler, feedet, kommentarfelterne og muligheden for at uploade billeder og filer.

Mange E-learningsystemer tilbyder alle modtagere det samme indhold på den samme måde. Det er netop, hvad CanopyLAB gerne vil gøre op med, ved at understøtte det sociale element i læringsprocessen og målrette indholdet til den enkelte. Lise Andersen-Alstrup peger på, at det selvfølgelig kræver, at udbyderne af kurserne, også bruger de muligheder der ligger i platformen, for at det virker optimalt. Men hvis man får brugt de interaktive og sociale opgaver, så fungere platformen som et socialt læringsmiljø.

En af grundene til at CanopyLAB ønskede et opgør med de klassiske e-learningsplatforme, var bl.a. på grund af den meget høje frafaldsrate. Her starter folk normalt ud meget motiveret, men bliver hægtet af, fordi det hele læringsprocessen hænger på deres skuldre. I CanopyLAB er der en gennemførelsesrate på 78%, som Lise Andersen-Alstrup mener er så høj på grund af det sociale element:

“Det er vores hypotese at, det er fordi der sker noget andet, det er engagerende og motiverende når man er sammen med andre, omkring det man nu skal tillære sig.”

E-learning skal gøres socialt

Flere forskere har fremvist, at læringsprocesser er sociale. I klasseværelset, sker det gennem dialogen med underviseren og  sidekammeraten, hvor vi afprøver hypoteser og bearbejder vores viden gennem diskussioner om emner eller holdninger. Ifølge Lise Andersen-Alstrup har læring altså altid været socialt, og det netop denne grundlæggende del af læring fra det fysiske rum, som skal med online.

“Vi tror på at læring har de bedste forudsætninger når der er det sociale element, og en ting er, at man har nogle at diskutere med og spejle sig i og afprøve egne holdninger. Det at man ikke er alene i den her proces man er gået i gang med, er også motiverende,” forklarer Lise Andersen-Alstrup.

Men hvordan sørger man for, at have et socialt element med online? I CanopyLAB har de gjort det til en implicit del af de aktiviteter som kursisterne skal gennem. Det kan fx være, at de kommentere nogle andres holdninger, og tage et screenshot af det, for at bevise det.

Men det er ikke bare kursisterne der skal være aktive på platformen. Ved CanopyLAB går de nemlig også meget op i at administratorerne af kurset også selv er meget aktive. Lise Andersen-Alstrup forklarer det således:

“Man skal selv støtte den interaktive proces som afsender. Vi ved det ikke er noget der sker af sig selv, så det er gennem aktiviteter at vi skubber folk til at interagere, også kommer det jo gradvis.”

Hvorfor ikke bare blive i klasseværelset?

Hvis læringsprocesser virkelig hænger så meget sammen med den sociale del, kan man måske overveje, hvorfor det overhovedet er værd, at tage undervisningen ud af det rum, og sætte det online.

Her peger Lise Andersen-Alstrup på fleksibiliteten ved online læring, og det at kunne mødes på tværs af både geografiske og tidslige forskelle. Her bliver det pludselig muligt at kommunikere og lærer med mennesker fra den anden side af jorden, uden problemer.

Derudover er det de muligheder der ligger i den teknologiske udvikling, som ikke ville kunne lade sig gøre offline. En ting er, de funktioner der gør, at man kan gemme sit materiale ét samlet sted, og tage undervisningen i sit eget tempo, noget andet er de algoritmer der kan bruges til at gøre undervisningen endnu mere relevant.

“Hvis man skulle oversætte vores algoritmer, der arbejder med hver enkelt læringsssti,til et klasselokale så ville det være en lærer der vidste en hel masse om dig. Algoritmer er med til at sige “du har den her stil, du har en interesse for disse emner, du er særlig stærk inden for de her typer af aktiviteter”. Der er nogle tekniske løsninger, som det fysiske klasselokale ikke kan,” afslutter Lise Andersen-Alstrup.

Senest opdateret: 24 apr 2019

Du er måske også interesseret i:

Sidst opdateret 29-02-2016

8 fordele ved e-learning

Valget falder oftere og oftere på e-learning frem for traditionel klasseundervisning, når den kommende efter- eller videreuddannelse skal planlægges. Men hvad med dig? Har du stadig svært ved at gennemskue fordelene ved fjernundervisning frem for klasseundervisning? Så se vores 8 bud på, hvorfor du skal vælge et e-learning kursus næste gang.

Læs mere
Sidst opdateret 12-01-2016

Fokus på fjernundervisning

Online kurser er i markant vækst, og fjernundervisning bliver mere og mere populært. Det gælder både ansatte, der deltager i og gennemfører kurser online, men også ledere kan se store muligheder i at sende deres medarbejdere på efteruddannelsesforløb, uden at de behøver at rejse langt bort fra kontoret.

Læs mere
Sidst opdateret 15-02-2016

Hvad er MOOCs - og hvordan ser fremtiden ud?

Forestil dig at tage et modul på verdens mest prestigefyldte universitet - gratis! Det har du mulighed for med MOOCs, der tilbyder gratis online uddannelse udbudt af en række af verdens førende universiteter. Læs mere om MOOCs her og få indblik i fordele og ulemper ved den nye uddannelsesform.

Læs mere
Sidst opdateret 29-04-2016

Hør andres erfaringer med fjernundervisning

Prøv det! Det er det bedste råd fra Dorthe og Henrik, der har taget efteruddannelse via e-learning. Dorthe og Henrik deler her deres erfaringer og gode råd omkring fordele og udfordringer ved at tage efteruddannelse bag computerskærmen.

Læs mere
Få nyheder, trends og insight
Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få indblik i uddannelsesmarkedet samt inspiration til kommende kompetenceudvikling!