Vis finduddannelse.dk som: Mobile

Employee Advocacy - Vejen til kunden

Hvornår har du sidst liket, delt eller kommenteret et opslag fra en virksomhed? Kan du overhovedet huske det? Til gengæld liker, deler og kommenterer vi vores venner og bekendtes opslag hver eneste dag. Så hvis du, som virksomhed, gerne vil have dit budskab ud, så er det måske netop medarbejderne der skal formidle budskabet.

Employee advocacy

Det er blevet dyrere og dyrere for virksomheder at annoncere på digitale medier og samtidig gider forbrugerne sjældent at lytte til brands. De vil meget hellere høre andre menneskers holdning til dem. Hvad end det er deres venner, bekendte eller folk de ser op til.  Og det er her Employee Advocacy kommer ind i billedet.

Employee Advocacy er et buzzword, der er vokset frem i de senere år inden for HR, marketing og salg. Det er egentlig et koncept, der har eksisteret i årtier i forskellige former, men internettet og sociale medier har revolutioneret det, og tilføjet nye muligheder. Derfor skal virksomhederne til at retænke deres tilgang til Employee Advocacy, og om det er på tide at komme med på bølgen.

Vi har taget en snak med Rikke Damgaard, som har skrevet den første danske bog om Employee Advocacy. Find ud af, hvad det egentlig betyder, hvordan du kan arbejde med det, og hvad du skal overveje før virksomheden springer ud i feltet.

Gør dine medarbejdere til digitale ambassadører

Employee Advocacy kan defineres som digital promovering gennem medarbejderne. Det kan altså være en promovering af virksomhedens brand, produkt eller service. Employee Advocacy handler, ifølge Rikke Damgaard, i bund og grund om at gøre sine medarbejdere til digitale ambassadører. Og det kan ske gennem både sociale medier, email, chat, forumer og onlinediskussioner.

“Formålet er typisk at virksomheden ønsker at styrke sit employer brand, sit brand generelt eller sit salg. Og dermed kan Employee Advocacy trække tråde ud til andre digitale begreber som social selling, employer branding, content marketing osv.” forklarer Rikke Damgaard.

Employee Advocacy spreder sig over flere discipliner og skal - udover at have sin egen strategi - også tænkes ind i resten af virksomhedens branding. Formålet med at arbejde med Employee Advocacy kan være mange forskellige. Men ofte handler det om branding og employer branding, eller øget salg. Og Rikke Damgaard peger på, at man sagtens kan måle effekten af sin Employee Advocacy strategi på bundlinjen. Det handler bare om at investere i de rigtige værktøjer.

8 punkter, du skal kigge på som det første

For at komme i gang som virksomhed, er der otte punkter man bør kigge på, som det allerførste:

    • Sæt mål
    • Identificer udfordringerne i organisationen
    • Spørg ind til medarbejdernes holdning til arbejdsrelaterede opdateringer på sociale medier
    • Beskriv organisationens eksistensgrundlag (WHY)
    • Undervis, motiver og støt medarbejderne
    • Skab guidelines og del eksempler på best practice
    • Italesæt værdien ved personlig branding
    • Gør det let at engagere sig i virksomhedens indhold fx ved hjælp af et EA-tool som Sociuu, Hootsuite Amplify, Smarp eller LinkedIn Elevate.

Ildsjælen, fagspecialisten og hæren af kolleger.

Ifølge Rikke Damgaard er der rigtig mange forskellige måder at arbejde med Employee Advocacy på, og hun har endnu ikke stødt på to virksomheder, der gør det ens.

I sin bog har Rikke Damgaard defineret tre typer af medarbejdere, når det kommer til Employee Advocacy, nemlig ildsjælen, fagspecialisten og hæren af kolleger.

“De har typisk hver deres rolle i strategien og mange virksomheder vælger som udgangspunkt at fokusere på én af de tre typer,” forklarer Rikke Damgaard.

Ildsjælen er, som navnet indikere, en der brænder for en sag. Én der arbejder begejstret og ivrigt for et specifikt emne. Der findes meget få af disse personer, hvorfor du er heldig, hvis du finder en i dit team. For ildsjælen er det vigtigt, at de kan udvikle deres passion frit, og med de rette rammer vil du opleve, at de skaber indhold der er meget værdiskabende.

Fagspecialisten er din kilde til værdifuldt og relevant indhold. Det er en medarbejder, der har specialiseret sig indenfor et felt, eller har været i organisationen i mange år og kender branchen. Det er typisk dem du bruger, hvis pressen har spørgsmål, men de forstår sig ikke nødvendigvis på digital kommunikation, og har derfor brug for støtte og rådgivning i at bruge digitale medier korrekt.

Hær af kolleger består af virksomhedens medarbejdere. Det gælder alle afdelinger, inklusiv ledelsen, der er stolte og glade for deres arbejdsplads. Der ligger rigtig meget guld begravet her, men for at samle trådene, og ikke have historier der stritter i alle retninger, gælder det om at skabe rammerne for, hvad medarbejder må og ikke må på sociale medier. Det kræver, at alle medarbejderne kender virksomhedens værdigrundlag, og bliver trænet i best-practice online.

Hvis din virksomhed vil arbejde med employee advocacy, skal der arbejdes med medarbejderne på alle tre niveauer. Det kræver at virksomheden skaber:

  1. Et værdigrundlag som alle medarbejdere kan forstå og fortolke.
  2. Udvikling, støtte og strategi for fagspecialisterne, så de kan skabe værdifuldt indhold for virksomheden.
  3. Plads til ildsjæle, som kan hjælpe med at engagere virksomhedens medarbejdere og følgere.

Virksomhedernes angst for tab af kontrol

Noget af det som alle, lige fra virksomheder til brandingseksperter, peger på, er risikoen for at tabe kontrollen med kommunikationen, hvis den bliver givet frit til medarbejderne. Det mener Rikke Damgaard dog ikke er en problematik, der skal stoppe virksomhederne:

“Min holdning er, at den har de allerede tabt. Medarbejdere og kunder er allerede med til at styre dialogen. Hvis man som virksomhed ikke forsøger at påvirke og sætte en retning for samtalen, så har man slet ingen kontrol.”

Med en Employee Advocacy strategi, er det muligt at tage lidt af kontrollen tilbage. Rikke Damgaard peger på, at i Employee Advocacy repræsenterer medarbejderen både sig selv og virksomheden, og derfor er det en rigtig god idé at klæde dem på til at navigere professionelt i spændet mellem det private og det offentlige. Det gør man fx ved at undervise og sparre med dem, så de føler sig sikre, samt sørge for at deres profiler ser professionelle ud.

“Selvfølgelig vil medarbejdere ind imellem træde ved siden af, men det er yderst sjældent, at det ender i en shitstorm. I de tilfælde jeg kender til kan en simpel snak med medarbejderne rette op på problemet. Medarbejdere ønsker ikke at skade deres virksomhed, tværtimod,” beskriver Rikke Damgaard.

Husk reglerne, før du går i gang

Employee Advocacy kan ikke bare udføres gennem medarbejdernes profiler uden omtanke. Med forbrugerombudsmandens seneste påbud skal medarbejderne tydeligt angive på deres profil, at de er ansatte af virksomheden forklarer Rikke Damgaard og fortsætter:

“Virksomheder må ikke lave aftaler med deres medarbejdere om at de skal dele virksomhedsrelateret indhold. Så skal det mærkes som reklame. Det synes jeg er helt fair. I mine øjne er det reklame – og fremstår ofte som spam – når flere medarbejdere deler samme virksomhedsopdatering.”

Rikke Damgaard peger på, at virksomhederne i stedet skal opfordre medarbejderne til bidrage frivilligt. Employee Advocacy fungerer nemlig bedst, når det er et samarbejde mellem virksomhed og dens medarbejder:

“Medarbejderne skal helst skabe indholdet til deres sociale medie-profiler sammen med virksomheden eller på eget initiativ. Og det fungere bedst for de virksomheder som har et klart beskrevet eksistensgrundlag”

Det er vigtigt at huske, at det ikke er alle medarbejdere, der har lyst til at blande deres privatliv og arbejdsliv, nogle er ikke interesseret i sociale medier, eller har en alder, hvor de ser fordelen. Her er det, ifølge Rikke Damgaard, vigtigt at respektere den holdning, da medarbejderne skal kunne se sig selv og deres passion falde sammen med virksomhedens.

Senest opdateret: 27 sep 2018

Få nyheder, trends og insight
Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få indblik i uddannelsesmarkedet samt inspiration til kommende kompetenceudvikling!