Hvordan tiltrækker, fastholder og udvikler I medarbejdere?

For rigtig mange virksomheder er det store spørgsmål, hvordan man tiltrækker, udvikler og fastholder de bedste talenter. Mentorprogrammer kan netop være vejen til en mere succesfuld churn.

For rigtig mange virksomheder er det store spørgsmål, hvordan man tiltrækker de bedste talenter, men også hvordan de udvikles og fastholdes. Mentorprogrammer kan netop være vejen til en mere succesfuld churn.

Mentorprogrammer er kendt inden for talent- og lederudvikling, hvor en ældre medarbejder med flere års erfaring er mentor for en mentee. Men sådan behøver det ikke at være. Mentorprogrammer kan nemlig også bruges i virksomheden, når det kommer til fx onboarding af nye medarbejdere.

Vi har taget en snak med Kirsten M. Poulsen, direktør og partner ved KMP+ House of Mentoring, et konsulenthus der er specialiseret i mentoring og etablering af professionelle mentorprogrammer i virksomheder, om hvad det er mentorprogrammer kan, og hvad virksomheder der overvejer at etablere mentorprogrammer skal være opmærksom på, før de starter.

Hvorfor anvende mentorer i virksomheden?

Der kan være mange gode grunde til, at en virksomhed vil starte et mentorprogram. Historisk er mentorprogrammerne blevet set som noget der minder om mesterlære, men ifølge Kirsten M. Poulsen er det ikke, hvad virksomhederne har brug for i dag. Hun forklarer det således:

“Moderne mentoring handler om gensidig læring og udvikling, som samtidigt bidrager til udvikling af organisationen og organisationskulturen. Det giver også meget mere mening i vores samfund, hvor både mentees og mentorer kan bidrage med viden, erfaring og kompetencer ind i mentor/mentee-samarbejdet.”

I Danmark er der stort fokus på talentudvikling og lederudvikling, inklusiv på diversitet og kvinder i ledelse, men også på trainee- og graduateprogrammer og onboarding er der, ifølge Kirsten M. Poulsen, vækst. Her handler det om succession planning, og sikre at de nye medarbejdere er klar til at starte i deres nye job.

“De strategiske formål for virksomheden er at tiltrække, fastholde og udvikle ledere og medarbejdere samt at accelerere læringsprocesser, så lederne/medarbejderne hurtigere øger deres kompetencer og finder sig godt til rette i nye job, og dermed også skaber større værdi hurtigere for virksomheden,” forklarer Kirsten M. Poulsen.

Mentorprogrammerne inden for onboarding bidrager dermed til at gøre talenter synlige, nedbryde barrierer og øge kommunikationen og samarbejdet på tværs af organisationen.

Mentees og mentorers motivation

Hvordan motiverer du medarbejderne i organisationen til at blive enten mentor eller mentee? Kirsten M. Poulsen peger på, at det er forskellige ting, der motivere både mentees og mentorer.

“For mentees handler det ofte om, at få sat spotlight på deres langsigtede karrieremuligheder. Det betyder både at se ind i sig selv for at afklare egen motivation, ambitioner og talenter, og det betyder at se ud for at undersøge både de nærliggende og de anderledes og skæve karrieremuligheder, som byder sig,” fortæller Kirsten M. Poulsen.

Mentees har fokus på fremtidige karrieremuligheder, og hvad de selv kan gøre for at gøre sig attraktive og synlige i de relevante foraer. For mentorer handler det i højere grad om passionen for læring, både for sig selv og for andre, forklarer Kirsten M. Poulsen og fortsætter:

“Der er masser af læringsmuligheder for mentorer i mentoring, som både kan give mentor ny indsigt i egne kompetencer, ny forståelse for yngre generationer, ny viden om virksomheden, kunderne, markedet osv. og bestemt også ny viden om ledelse”. 

Hvordan etableres et mentorprogram i virksomheden?

Når en virksomhed ønsker at etablere et mentorprogram, så handler det først og fremmest om at have et klart formål, som er koblet til forretningen. Jo mere klart og tydeligt formålet er, jo nemmere vil det være at identificere mulige mentorer og mentees og forklare, hvorfor programmet er vigtigt,” forklarer Kirsten M. Poulsen.

Herefter handler det om at finde en god proces for udvælgelse og matching af mentorer og mentees. Det skal nemlig give mening for alle parter. Sidst men ikke mindst er det afgørende, at både mentees og mentorer får en passende forberedelse og træning, samt at der også gennemføres en række learning events for deltagerne. Kirsten M. Poulsen mener det er vigtigt, da det sikrer både kvaliteten og fremdriften i forhold til både individuelle og organisatoriske mål for programmet.

“Mentorprogrammer bliver således en væsentlig del af virksomhedernes employer brand. Mentorprogrammer, som støtter medarbejdernes karriere-rejse i virksomheden fra første job (onboarding) og igennem de vigtige transition-points i karrieren, sender et stærkt signal til omverdenen om, at her er en virksomheden med fokus på den vigtigste ressource: medarbejderne,” siger Kirsten M. Poulsen.  


Annoncer