Går du og er usikker på din nuværende jobstilling? Stiller du dig selv spørgsmålet: "Hvis der skal fyres i virksomheden, er jeg så én af de uundværlige?" Fortvivl ikke! Vi har her samlet en række hurtige tips til, hvad du aktivt kan gøre for at blive uundværlig på din arbejdsplads. Med disse tips samt en god portion tro på dig selv kan du lettere slippe usikkerheden om din jobsituation og i stedet fokusere på dine opgaver og trivsel i dagligdagen.
Hvad betyder det at være uundværlig?
For mange medarbejdere er usikkerhed omkring jobbet en daglig bekymring, og det kan være svært at have en præcis fornemmelse på, om man kan føle sig sikker på sin arbejdsplads. Men hvordan bliver du så den uundværlige medarbejder på arbejdspladsen, og hvad betyder det at være uundværlig?
I følge Andy Teach, som er forfatteren bag ‘From Graduation to Corporation’, betyder det at være uundværlig, at din leder og kolleger kan regne med dig - at de opfatter dig som afgørende for den samlede succes i afdelingen eller endda hele virksomheden.
Du er go-to personen
Stever Robbins, som er en udøvende og personlig coach og top 10 business podcaster, fortæller i en artikel fra Forbes Magazine: “When you’re indispensable, some part of the company cannot function without you. You may have knowledge that is unique to you, a position in the organization that is unique to you, or a skill that is unique to you.”
Det handler i store grundtræk om at besidde en unik viden eller kompetence, som ingen andre i virksomheden har. Du er go-to personen, de regner med; den person, der får tingene gjort.
Uundværlig er ikke det samme som uerstattelig
Nogle mennesker forveksler ofte uundværlig med uerstattelig, men det er ikke det samme. Alle kan erstattes, men ved at være uundværlig, betyder det, at du er så god og effektiv på dit job, at din chef og kolleger ikke kan forestille sig at erstatte dig.
Hvordan bliver du uundværlig?
Hvis du vil føle dig mere sikker i dit job, er der selvfølgelig noget du kan gøre. Vi har samlet en liste med otte tips til, hvordan du kan gøre dig selv til en uundværlig medarbejder.
