Vil du være en bæredygtig forandringsleder?

Betyder det noget for dig, hvilke værdier der er på din arbejdsplads? Og brænder du for at kunne være med til at gøre en positiv forskel for andre og for verden? 

Betyder det noget for dig, hvilke værdier der er på din arbejdsplads? Og brænder du for at kunne være med til at gøre en positiv forskel for andre og for verden?

Så læs videre her. For du er ikke alene.

Ansvarlighed og bæredygtighed er nemlig i fuld gang med at sætte sit aftryk på ikke kun medarbejderønsker og lederkrav om mening i arbejdet, men også på forbruger- og kundekrav om etik og ansvarlighed i de produkter de køber; investorkrav om orden i eget hus i relation til fx menneskerettigheder og klimaaftryk; og skærpet lovgivning ift. fx CSR-rapportering og miljøkrav.

Derfor er virksomheders samfundsansvar (CSR) ved at blive et konkurrenceparameter og et vigtigt element i at fremtidssikre forretningen.

Et nyt business mindset for hele organisationen

I mange virksomheder er arbejdet med samfundsansvar og bæredygtighed en rejse, der er startet i et hjørne af organisationen, og der er i dag måske en ansvarlighedschef eller afdeling til at tage sig af at få orden i eget CSR-hus.

I årene fremover vil bæredygtig ledelse imidlertid blive et nyt business mindset, der skal indarbejdes i alle forretningsdiscipliner, så det bliver en del af den måde hele virksomheden agerer på i det daglige.

Det skal med andre ord indarbejdes i hjertet af både forretningsstrategi og organisationskultur.

Derved kommer bæredygtighed og ansvarlighed ikke til at være forbeholdt en særlig CSR-afdeling, men kommer snarere til at berøre alle funktioner i en virksomhed lige fra HR, kommunikation og markedsføring til indkøb, salg og forretningsudvikling.

I praksis betyder dette, at den bæredygtige tankegang skal afspejles i alle virksomhedens systemer, processer, strukturer og ikke mindst kultur. Og det kræver både forretningsforståelse og kompetencer inden for forandringsledelse.

Med andre ord: det kræver en bæredygtig forandringsleder.

Den bæredygtige forandringsleder

Så hvad kræver det at være forandringsleder i bæredygtighedens navn?

  1. Først og fremmest skal den bæredygtige forandringsleder selv klædes på for at forstå den nye forretningsdisciplin ”CSR” (corporate social responsibility).
  2. Dernæst handler det om at forstå forretningen for efterfølgende at kunne "oversætte" CSR til forretningstermer og at gøre det omsætteligt for de enkelte arbejdsfunktioner - lige fra HR, kommunikation og markedsføring til indkøb, salg og forretningsudvikling.
  3. Og - måske sværest af alt – skal den bæredygtige forandringsleder være i stand til at overkomme de ofte usynlige barrierer, der ligger i virksomhedens kultur, med alt hvad det kan indebære af intern politik, modstand mod forandring, vaner og holdninger. 

En praktisk uddannelse til bæredygtige forandringsledere

Den praktiske uddannelse Sustainable Business Change Manager er et 5-måneders certificeringsforløb med fokus på koblingen mellem ansvarlighed, forretningsudvikling og forandringsledelse.

Deltagerne består af en bred vifte af fagfolk lige fra HR, CSR og miljø til kommunikation, indkøb og public affairs, og repræsenterer et bredt udsnit af brancher og sektorer - lige fra multinationale koncerner eller kommunalt ejede virksomheder til NGOer og små specialiserede konsulentvirksomheder. 

Fælles for dem alle er, at de ønsker at få en 360-graders forretningsforståelse set med bæredygtighedsbriller. Så de får både strategisk overblik, lærer at tale det nye forretningssprog, og – vigtigst af alt – forstår hvordan de kan få resten af organisationen med.

På uddannelsen bliver de klædt på til at arbejde med både den personlige tilgang – deres rolle som forandringsagent; den organisatoriske tilgang – hvordan de får medarbejderne med; og den strategiske tilgang – hvordan det kan indarbejdes i alle forretningsdiscipliner.

Mere konkret får deltagerne både teori samt praktisk viden og værktøjer til at arbejde systematisk med bl.a.:

  • Bæredygtige CSR-strategier og forretningsmodeller.
  • Medarbejderinvolvering; intern organisering; forandringsledelse.
  • Grønne indkøb og ansvarlig leverandørstyring; partnerskaber; kundeinvolvering og salg.
  • Ekstern og intern CSR-kommunikation; rapportering; autentisk branding.

Vil du også arbejde med CSR og bæredygtig forandringsledelse? På www.sustainablebusinesschangemanager.dk/udtalelser kan du finde både inspiration og gode råd fra en lang række af de fagfolk og virksomheder, som har haft glæde af forløbet.


Annoncer

Du er måske også interesseret i: