Vis finduddannelse.dk som: Mobile

Sådan får du en effektiv marketingstrategi

Marketing er det, der driver salg. Gode og solide marketinginitiativer er med til at tiltrække nye og fastholde eksisterende kunder. Men, hvordan kommer du i mål med at skabe en marketingstrategi, der skaber mere synergi og resulterer i flere kunder?

Det har vi spurgt Majbritt Lund om. Som specialist i onlinemarkedsføring plæderer hun for, at du tænker helheden ind i din overordnede strategi, målretter dine markedsføringsinitiativer specifikt til din målgruppe samt, tænker over, hvordan du og dit brand bliver nemt at dele med potentielle kunder.

Gør du det, så vil du opleve, at du får det bedste ud af din marketingstrategi.

Du får succes med din marketing, når du tænker i helheder

Det er først, når du tænker over, hvordan dine marketing-initiativer komplimenterer hinanden, at du får skabt den synergi, der i sidste ende resulterer i flere både nye og loyale kunder.

Denne synergi kan du f.eks. skabe ved at styrke trafikken til dit website med udsendelsen af et nyhedsbrev eller med annoncering på Facebook, forklarer Majbritt. Hun mener samtidig også, at en marketingstrategi, hvor hvert initiativ er tænkt ind i en sammenhæng kan være med til at kurere eventuelle børnesygdomme hos dine initiativer:

Det er vigtigt, at du stiller dig selv nogle kritiske spørgsmål i forhold til, hvad du vil have ud af dine forskellige marketing-initiativer. Gør du ikke det, så er der desværre meget stor sandsynlighed for, at du bruger skønne spildte kræfter på ting, der ikke gavner din forretning i sidste ende.

I udviklingen af din marketingstrategi, må du derfor tage højde for fordele og ulemper ved hvert initiativ. Det er typisk parametre som pris og tid, der afgør om det giver mening at bruge energi på et givent initiativ.

Når du så har lavet en prioritering, har du da de bedste forudsætninger for at kunne udrulle en strategi, der vil være succesfuld.

Dit website er dit visitkort

Dit website er din første invitation til en kommende loyal kunde. Det er derfor vigtigt, at du kender din målgruppe helt ind til benet. Når du kender deres ønsker og behov, kan du kommunikere klart og professionelt omkring, hvordan du kan være behjælpelig i forhold til dem, og hvofor de skal vælge at samarbejde med dig.

En ideel måde at vise, at du er den rigtige løsning for en potentiel kunde er ved at producere gode SEO-tekster, der giver dem de svar de har brug for. Effekten af SEO-tekster er stor, men der kan godt gå lidt tid førend de virker. Trods dette vil Majbritt dog ikke råde dig til at skære dette initiativ væk. Hun anbefaler tværtom, at du sørger for en kontinuerlig produktion af disse tekster, mens det samtidig giver god mening at begynde at tænke i andre marketing-initiativer såsom e-mail-marketing, annoncering på sociale medier med videre.

Den gode marketingstrategi fungerer som dit fyrtårn

Udover synergi og resultater vil en gennemtænkt marketingstrategi også give dig incitament for hele tiden at holde snuden i sporet. Marketingstrategien bliver altså dit fyrtårn, når hverdagen sætter ind, og hjælper med at holde dig fast på og engageret i de delmål du vælger at sætte for din strategi. Og netop de her delmål er af afgørende betydning for ikke at miste motivationen, fortæller Majbritt og fortsætter:

Jeg oplever, at rigtig mange pludseligt stopper ellers ret så gode aktiviteter. De bliver simpelthen demotiverede over, at der ikke sker noget med det samme.

Ifølge Majbritt kommer de bedste resultater faktisk af, at du er tålmodig. Ved ikke at presse dine interesserede beøsgende for meget i begyndelsen, får du nemlig engageret dem på en måde, der gør, at de bliver købelystne senere hen.

I denne proces, hvor du måske ikke ser de vildeste resultater, er det vigtigt, at du husker på, at dit website stadig tiltrækker god trafik. Og det er her, at du skal gå tilbage og kigge på din strategi. På den måde kan du genfinde overblikket over, hvorfor du har sat dig for, at dét, dét og dét skal udmunde sig i det her om et halvt år, forklarer Majbritt og fortsætter:

En god marketingplan tvinger dig simpelthen til at blive mere realistisk omkring dine initiativer. Der er al for meget marketing, der er ren knopskydning, hvilket desværre ofte ender i, at du bruger svimlende summer på ting, der bare går op i røg.  Når du lægger en overordnet strategi for et år, så begynder du at sætte tal på, hvor meget det egentlig render op i, og så kan du bedre forholde dig til om det er meget eller lidt.

Ambitioner og ressourcer må matche hinanden

Når Majbritt laver markedsføringsplaner med sine kunder, tager de typisk udgangspunkt i, hvad der er presserende lige nu, hvad der kan sparkes til hjørne for nu, og hvad der kan puttes i idébunken, fortæller hun:

Vi begynder simpelthen med at kigge på, hvilke opgaver, der skal løses hvornår. Har du allerede et website, så vil der ofte være nogle lavthængende frugter, som vi kan plukke med det samme. Det kan typisk være at lave et par undersider, som efter, at de er publicerede, bare liggerog arbejder i dit favor. Sådanne ting er altså noget vi kan gøre ret hurtigt, og typisk også noget du selv kan eksekvere.

Realisme er altså ligeledes en vigtig komponent i dit arbejde med den gode marketingstrategi. Spørg dig selv om dine ambitioner matcher din ressourcer. Hvis ikke må du fokusere og bruge dem du har til at sætte realistiske projekter i søen

Du skal være nem at dele!

Hvordan skaber du så synergi mellem alle dine initiativer? Majbritt opfordrer til, at du gør det nemt for venner og netværk at dele dit navn:

Noget af det mest værdifulde du kan gøre for dit brand, er at gøre dig selv nem at dele. Word of mouth rækker kun et stykke hen ad vejen, så sørg for at have noget content - der ikke eksplicit lægger op til salg - som du nemt kan dele med potentielle kunder.

Det at være villig til at vidensdele – det kan være i form af en guide indenfor ét af dine specialeområder eller andet konkret content – kan altså være en god måde at vise omverdenen, hvad du kan være behjælpelig med.

Senest opdateret: 17 jun 2019

Du er måske også interesseret i:

Sidst opdateret 25-06-2019

Sådan anvender I LinkedIn som B2B-branding platform

LinkedIn er en hub for vidensdeling, netværk og rekruttering. Brug derfor platformen som slags- og positioneringskanal. Læs her, hvor Digital Works guider jer i gang, så I får mest mulig succes. 

Læs mere
Sidst opdateret 20-06-2019

5 bud på spændende uddannelser inden for sociale medier

I denne guide går vi tæt på uddannelser inden for sociale medier og kommer med 5 bud på ideelle uddannelser/kurser for dig, der gerne vil styrke dine kompetencer inden for området. 

Læs mere
Sidst opdateret 02-08-2019

Derfor er synergi mellem online og offline branding essentiel

Et brand lever kun så godt, som de bagvedlæggende marketingstrategier lader det. Her kan du blive klogere på, hvordan der bliver skabt en værdiskabende synergi, når I kombinerer online marketing med offline marketing-initiativer.

Læs mere
Sidst opdateret 13-09-2019

Derfor skal du gøre dig umage med din virksomhedsprofil

Med en visuel virksomhedsprofil kan du skille dig ud fra mængden. Den skal være personlig og afspejle dig i dine services og produkter. Her guider Katrine Venke dig til, hvordan du får skabt dit brandDNA. 

Læs mere