Vis finduddannelse.dk som: Mobile

Derfor skal du uddelegere

Som leder skal du uddelegere

Som leder er din fornemmeste opgave at gå forrest. Det er dig, der skal sørge for, at jeres daglige arbejde er effektivt, resultatskabende og ikke mindst in line med jeres vision og mission.

For at kunne det på bedste vis, kræver det, at du har tid til at være leder. Derfor er det at kunne uddelegere én af de vigtigste egenskaber du kan besidde.

Når du uddelegerer viser du nemlig dine medarbejdere, at du tager jeres organisation ganske alvorligt. Det vidner om, at du er klar over, at motivation, ansvar og tillid er vejen til en innovativ, arbejdsom og passioneret stab. Det er her, at du virkelig viser, at du er din position værdig.

5 gode grunde til at uddelegere

1. Det styrker din position som leder

En god opgavefordeling i din organisation er med til at styrke din position som leder. Når du uddelegerer er du netop nødt til at træde i karakter som leder og sørge for at medarbejdere er fagligt kompetente og motiverede til arbejdet med nye arbejdsopgaver. Lykkedes du med at få teamet til at fungere, så I arbejder mere effektivt og skaber bedre resultater, vil du opleve, at den rigtige uddelegeren er et aktiv for jeres organisation. 

2. Det giver dig tid

Samtidig vinder du en masse tid ved at uddelegere forskellige opgaver til dine medarbejdere. Det kan godt være, at det at oplære nogen i en opgave, som du sagtens selv kunne have udført, kan føles som spildtid, men det er faktisk det direkte modsatte. Ved at uddelegere sørger du nemlig for, at din personlige effektivitet maksimeres, da du får tid til at fokusere på ledelsesrelaterede arbejdsopgaver.

3. Det er en investering i dit team

Du er en egentlig en katalysator for udvikling, når du uddelegerer. Du er nemlig årsagen til at dine medarbejdere fortsat udvikler sig, når du giver dem nye arbejdsopgaver eller måske endda ny ansvarsområder. Det er her, at de er kreative, innovative og allermest arbejdsomme. Du skal derfor se uddelegation som en sand investering i dit team

4. Match den rigtige person med den rigtige opgave

En forudsætning for succesfuld uddelegation er et godt kendskab til dine medarbejderes forskellige styrker. Vælg altid den medarbejder, der er bedst til den pågældende arbejdsopgave, og sørg så samtidig for, at du kan stå til rådighed, hvis der er brug for din rådgivning. Her er det vigtigt, at du kun skal stå til rådighed som en slags coach, der kan motivere og facilitere. Det er bestemt ikke dig, der skal ende med at løse opgaven.

5. Nytænkning af arbejdsopgaver

Ofte kan det at uddelegere som leder sætte gang i en rigtig sund kædereaktion i hele organisationen. Alle bliver nemlig mere bevidste om deres egne arbejdsgange, når du går foran som et godt forbillede. Brug derfor den bevidsthed på at være innovative og kreative i jeres tilgang til opgaveløsning - bare fordi opgaver er blevet løst på én måde førhen, behøver det ikke være sådan for evig tid.

Senest opdateret: 24 okt 2018