Vis finduddannelse.dk som: Mobile

5 tips til dit personlige brand

personlig branding

Mennesker ser mennesker. Andre lægger mærke til alt, hvad du foretager dig. Både som private dig, men i høj grad også som professionelle dig. Dine handlinger påvirker så at sige dit brand på arbejdspladsen og inden for dit felt.

Alle har et brand. Og her har vi problemet. For, hvordan skiller du dig så ud fra mængden? Det kræver en afklaringsproces og en masse bevidst arbejde.

Men fat mod!

Vi har samlet de fem bedste tips til dig, der ønsker at få dit personlige brand helt i top.

1. Vær autentisk!

Du er nødt til at være dit brand.

Dit brand skal reflektere dig; ellers bliver det utroværdigt i andres øjne.

De kommer simpelthen ikke til at tro på dig, hvis der bare er det mindste, der virker karikeret eller påtaget.

Du skal derfor være autentisk. Dit brand skal afspejle dine værdier, dine holdninger og ikke mindst din personlighed. Husk på, at mennesker gerne vil opbygge relationer til noget genkendeligt. Vær derfor menneskelig i dit professionelle virke.  

Hvem er jeg? Sådan må du gribe din udvikling af dit brand an. Afkod dig selv og find ud af, hvad du står for, og hvad der er vigtigt for dig at kommunikere til omverdenen.

Smid hæmningerne og vær tro mod dig selv.

2. Tal og skab dig et publikum

Din omverden skal have øjnene op for dig.

Tal derfor til dem.

Både i små og store forsamlinger, lige så snart du kan komme til det. Det kræver utvivlsomt både ekspertviden og held at lande det helt store foredrag.

Men som alt andet er du nødt til at starte i det små. Find dig et ståsted af viden og magt. Tal så derfra.

Vis forsamlingen, at du ved, hvad du taler om. Vær autentisk og agér som ekspert på dit ståsted. På den led opbygger du et publikum, som vil blive større og større med tiden.

Det er sådan, at du kan gå hen og blive det næste store tankegods inden for dit felt.

Du skal dog skille dig ud. Vær unik og skab din egen måde at tale på.

Det kan være utroligt svært at spotte egne kvaliteter og dårlige vaner i forbindelse med tale, hvorfor det er yderst gavnligt at tage et kursus i mundtlig formidling.

Du bliver en dygtig taler, der nemt kan få folk til at lytte, når du bruger energi på din retorik og stil. Tænk bare på Obama og hans effekt på publikum!

3. Skriv dig til troværdighed

Skab troværdighed omkring dit brand gennem det skrevne ord.

Skriv ud fra dit ståsted af viden og magt. Du skriver måske ikke en kronik til en landsdækkende avis som det første.

Men mindre kan også sagtens gøre det. Ligesom med det at komme til at tale til de helt store forsamlinger, er du også hér nødt til langsomt at vinde territorium.

Og det vil ske.

Du vil blive opfattet som en autoritet inden for dit felt, hvis dine tanker, idéer og holdninger er tilgængelige for dit publikum. Og ikke mindst opdaterede.

Skriv derfor jævnligt. Lav blogindlæg, interviews eller artikler til både online og fysiske medier. Tag eventuelt et kursus i skriftlig formidling, hvis du føler dig lidt på glatis.

Sørg dog for, at dine valgte medier og dine synspunkter afspejler dit brand. Du skal være dit brand!

4. Hold styr på din avatar

Du har sikkert en række profiler fordelt ud over de forskellige sociale medier.

Er du autentisk på disse profiler? Eller sagt anderledes; stemmer dét billede andre måtte få af dig her overens med dit brand?

Din avatar, eller din sociale tilstedeværelse, er en direkte forlængelse af dig, og bør derfor give indtrykket af, at du er professionel, meningsdanner inden for dit felt (jf. de to forgangne råd) og tilgængelig.

Sørg derfor for, at dine billeder afspejler dig på allerbedste vis, interagér med andre og arbejd på at blive andres foretrukne informationskilde, når det gælder lige præcis dit ståsted af viden og magt.

Overvej ligeledes, om du ikke også bør have din egen hjemmeside. Du er jo et brand!

5. Forbliv elev inden for din branche

Du kender din branche.

Men det fritager dig ikke fra det faktum, at alting ændrer sig hurtigere end aldrig før. Kompetenceefterspørgslen er dybt foranderlig og konstant udvikling honoreres.

Du må derfor kende til de trendy tendenser og tilegne dig de nyeste kompetencer for at have et velfungerende brand.

Udvikl dig, ellers stagnerer du. Giv derfor dig selv lov til at udforske nye sider af din faglighed eller brug tid på, at blive ekspert inden for dit felt.

På finduddannelse.dk har vi samlet en række kurser og uddannelser inden for enhver branche.

Vi kan guide dig på vej til et autentisk, stærk brand!

God fornøjelse.

Senest opdateret: 24 nov 2017

Du er måske også interesseret i:

Sidst opdateret 24-01-2020

5 tanker du skal gøre dig, når du begynder dit iværksættereventyr

For at klæde dig allerbedst på til dit eventyr,  har vi talt med Birgitte Feldborg om iværksætteri. 

Læs mere
Sidst opdateret 04-02-2020

5 bud på spændende Design Thinking uddannelser

I takt med verdens hurtige ændringer i både kultur, miljø og menneskelig adfærd er det en afgørende faktor at udvikle vores færdigheder. Med Design Thinking kan denne komplekse verden gribes an på en mere innovativ måde med menneskets behov i fokus.

Læs mere
Sidst opdateret 11-09-2019

Top 30 kompetencer inden for kommunikation og marketing i 2016

Hvilke kompetencer er vigtige at besidde når man arbejder med kommunikation og marketing? Hvad kigger arbejdsgiverne efter når de søger kandidater til stillinger i kommunikations- og marketingafdelinger? Finduddannelse.dk har gennemgået over 1000 jobannoncer for at blive klogere på lige netop de to spørgsmål.

Læs mere
Sidst opdateret 20-01-2016

Interview om følelsesmæssig intelligens

Der er i stigende grad fokus på følelsesmæssig intelligens på arbejdsmarkedet. Arbejdsgivere efterspørger følelsesmæssigt intelligente kandidater med forståelse for andre mennesker og evnen til at håndtere konflikter og vanskelige situationer. Vi har interviewet Sebastian Nybo, der er anerkendt forfatter, erhvervspsykologisk rådgiver og underviser.

Læs mere