Præsentationsteknik: 5 tips til dig, der gerne vil brænde igennem

Du får ultimativ indflydelse i det moment, du får andre til at lytte til det, du siger. Få viden om, hvordan ord, krop og energi smelter sammen.

Sådan skaber du en god præsentationsteknik - 5 tips til dig, der gene vil brænde igennem

"Du får ultimativ indflydelse i det moment, du får andre mennesker til at lytte til det, du siger." Sådan siger Birgitte Dam Jensen. Hun er ekspert i, hvordan ord, krop og energi smelter sammen, når mennesker kommunikerer og den helt rigtige at spørge om kommunikativ gennemslagskraft.


Udsigten til indflydelse på dine omgivelser, og måske endda din karriere, er grunden til, at du skal træne din præsentationsteknikker. Med dem i orden får du nemlig de rigtige redskaber til at brænde igennem med dit budskab.

Birgitte Dam Jensen har mere end 12 års erfaring med at undervise medarbejdere og ledere i præsentationsteknik, ligesom hun har været personlig rådgiver for nogle af Danmarks topledere og politikere. Her giver hun dig sine fem bedste tips til, hvordan du holder en præsentation, der sætter sig fast på nethinden hos dit publikum.


Uskarpe præsentationer drukner i mængden

Det at kunne holde en præsentation, der virkelig gør indtryk på dine modtagere, er mere relevant end nogensinde. Alle, der kommunikerer i dag - hvad enten det drejer sig om at skrive en mail, facilitere et møde eller holde en egentlig præsentation - kæmper imod en mur af informationsmættede, moderne mennesker.

Ny information er allestedsnærværende og tilgængelig i døgnets 24 timer. Det betyder, at de fleste faktisk er overinformerede og lettere trætte allerede, før vi begynder at tale til dem. Samtidig har deres høje informationsniveau gjort dem ekstremt kræsne i forhold til, hvad de vælger at konsumere af ny viden og info. Der er ingen, der har flere timer i døgnet end andre, så det, der proppes ind skal være yderst relevant og så skal det gå hurtigt.

Det handler derfor i høj grad om at finde ud af, hvordan vi pirker til vores trætte, kræsne og utålmodige modtageres smagsløg og giver den appetit på netop vores budskab.

Men hvad gør man så, når man har så uendeligt lidt rum til at fange deres interesse? Man sørger for at præsentere på en autentisk, relevant og nærværende facon. På den måde får du folk til at lytte til dig. Og på den måde får du indflydelse.

5 tips til dig, der gerne vil brænde igennem

1. Drop din PowerPoint lige nu!

“Death by PowerPoint.” Sådan har vi alle prøvet at tænke ved slide 15 i en eller anden præsentation. Der findes næsten intet kedeligere end teksttunge og grafisk fattige præsentationer, og så sluger de tilmed en hel masse produktionstid. Birgittte opfordrer dig derfor til at stille dig op på ølkassen, flå stikket til projektoren ud og så ellers tale autentisk til dit publikum: 

Den gode taler kan stå med slukkede projektorer og tale en hel sal op. Det er den absolut største trend vi ser lige nu. Du har derfor meget at vinde, hvis du træner dig selv i at tale til dit publikum for sort skærm - og det er faktisk nemmere, end man lige tror.

Øv dig på at gøre ølkassetalen til din spidskompetence og trademark. Folk vil huske dig for det!

Find dit kursus i præsentationsteknik her


2. Hav din målgruppe og dennes interesser in mente

Det kan lyde kontraintuitivt, men det er faktisk ikke dig, der er omdrejningspunktet i din præsentation. Det er tværtom dit publikum, og du er derfor nødt til at tænke over, hvad lige præcis den målgruppe har brug for at vide. Birgitte anser det at kunne sætte sig selv i publikums sted som den gode talers allervigtigste egenskab:

Det allervigtigste spørgsmål du skal stille dig selv, når du skal i gang med en præsentation er følgende: “Hvis mit publikum skal bruge 20 minutter af deres tid på det her, hvad får de så ud af det? Og det skal du gøre som det allerførste.

Du er altså nødt til at være klar over, hvilken værdi du giver dit publikum. Er du ikke det, så skal du stoppe, for så er du ikke klar til at præsentere noget for dem.


3. Fortæl dit allervigtigste budskab som det første

Når du så har fundet frem til, hvad det er for en værdi du gerne vil berige dit publikum med, så er det alfa omega, at du fortæller dem det som noget af det første pointerer Birgitte:

Du skal ikke brænde inde med dit budskab. Nej, du skal sige det friskt og frejdigt så tidligt som muligt - gerne allerede i din introduktion. Dit publikum er ligeglade med alle dine mellemregninger; de vil bare gerne have noget ud af at bruge deres dyrebare tid på dig.

Tænk gerne på nyhedstrekanten, når du bygger din præsentation om. Der kommer hovedpointen som det første, mens det så følges op af mere information længere nede.


4. Lyt til det du siger, mens du siger

Oftest holder du en præsentation, der bunder i en eller anden form manuskript. Det er helt fair, men du risikerer at komme til at holde en præsentation, der bliver for indstuderet og mindre ølkasseagtig og autentisk. Ifølge Birgitte er en god præsentation spundet af nærvær, og betegner det at skabe netop tilstedeværelse som et rigtig powertool af i dag:

Det er bare det helt nye sort, og én god måde at skabe nærvær på er ved at lytte efter, hvad du selv siger. På den måde bliver du opmærksom på, hvordan det også lyder for dit publikum, og du kommer derfor den der monotone, kedelige robotstemme helt til livs.

Tænk ikke for meget på det næste du skal sige. Fokusér hellere på det du siger, mens du siger det.


5. Skab rigtig og nærværende øjenkontakt

Du har sikkert hørt rådet om at kigge ned på bagvæggen, når du skal holde en præsentation. På den måde ligner det, at du søger øjenkontakt med dit publikum og du undgår at blive for nervøs ved kontakten med dem. Du bliver dog en meget mere nærværende og autentisk taler, hvis du faktisk søger dit publikums øjne og reaktioner forklarer Birgitte:

En anden rigtig god måde at skabe nærvær på er i øjenkontakten. Drej dig derfor ud mod dit publikum og se dem rigtigt i øjnene. Prøv at se efter deres reaktion og på, hvordan de processerer det, du fortæller dem.


Lad manuskript være manuskript og søg dit publikum. Det er sikkert grænseoverskridende i begyndelsen, men du vil hurtigt mærke synergien i, at I bare taler sammen menneske til menneske.


Det at blive en god taler handler om øvelse

Med disse fem tip er du nu klædt på til at holde præsentationer, der vil fænge dit publikum. Det er dog ikke nok at have lidt teori eller råd med i bagagen; det at blive en god taler handler i høj grad om at prøve forskellige ting af. Brug derfor Birgittes tip og øv dig. Rigtig god fornøjelse.

Trænger du til mere viden?

En god præsentation kræver øvelse og muligvis viden i bagagen

Find dit kursus i præsentationsteknik her


Annoncer