Søg kursus

5 tips, der giver din tekst et ekstra boost

Bliv en fantastisk tekstforfatter med disse fem teknikker fra Henrik Hillestrøm. Gør dine pointer indlysende for læseren, teksten skarp og træk essenserne frem.

Få 5 tips, der giver din tekst et ekstra boost

Som formidler lever du af at producere tekster, der giver mening for modtageren. Måske oplever du at få tekster, der stikker i forskellige retninger som du, skal gøre brugbare og forståelige for modtageren.

Du skal derfor være dygtig til at trække essensen frem. Pointerne skal være indlysende for læseren, hvilket ofte betyder, at ord og hele sætninger må lade livet.


For at hjælpe dig godt på vej har vi indhentet ekspertviden. Henrik Hillestrøm er tekstforfatter og ved, hvordan du kan fastholde din læser.

"Man kan få nok så farverige idéer og lave nok så sjove overskrifter, men hvis ordene ikke står helt skarpt, så mister man sin læser, vil jeg vove at påstå," lyder det fra Henrik.

Henrik Hillestrøm opfordrer til, at du tilgår dine færdige tekster med en helt klar redigeringsmetode: “Du har noget tekst, som måske blev lidt metervare agtig - fordi det gør det ofte - når man skriver noget lidt hurtigt. Så er det altså den her fase, der hedder redigering, som jeg synes man skal insistere meget hårdt på at gå igennem.

Han har derfor lavet de 5 følgende teknikker, der kan gøre din tekst lækker og fængende for læseren.

Tip 1: “Brug Enter-teknikken”

Flyder din tekst? Det første du skal gøre med din tekst er at finde ud af, hvordan dine sætninger hænger sammen, så du kan få brudt de lange og tunge afsnit op i mindre bidder.

Start med at trykke “enter” for hvert punktum du har sat.

Det er ikke fordi, din tekst skal se sådan ud. Men ved at dele din tekst op får du brudt din tekst op, og du kan se, hvor lange dine sætningerne er.

Ifølge Henrik Hillestrøm giver det dig et overblik over, hvor der potentielt kan være problemer:

“Det er ikke en hetz mod lange sætninger, de kan sagtens være fine. Risikoen for, at der går noget galt i dem, er bare større. Jeg har en tommelfingerregel på 3-4 linjer, for jeg laver et nyt afsnit. Det tvinger noget fokus frem. Man kan ikke gemme alt for meget overflødigt og irrelevant materiale i meget korte afsnit.”

Tip 2: “Giv teksten Alfons Åberg-kuren”

Når du har lokaliseret dine lange sætninger, går du videre til Alfons Åberg-kuren. Hvis du er vokset op med Alfons Åberg, så ved du også, at sætningerne i fortællingen er meget korte:

“Endelig bliver det lørdag. Alt er parat. Lagkagerne er færdige. Bordet er festligt dækket. Og Alfons gør sig fin. Han har den nye trøje på, og skjorte og slips.”

Nogle af dine lange sætninger trænger måske til at blive kortet lidt ned? Henrik Hillestrøm plejer at spotte kommaerne i teksten, og så derfra vurdere om de kan skiftes ud med et punktum. Hvis det ikke giver mening i sætningskonstruktionen, må du ind og finde pointer og sammenhænge og dele sætningen op ud fra disse.

Det handler ikke om at gøre en lang sætning kort for korthedens skyld. Det handler derimod om, at du som tekstforfatter skal være opmærksom på, om der er nogle problematikker i sætningen. Måske skal de simpelthen brydes op for at give endnu bedre mening.

Find dit skrivekursus her

Tip 3: “Reparer uduelige sætninger”

Nogle gange er en sætning bare dårligt konstrueret. Det er simpelthen umuligt at sætte et punktum i midten af den. Derfor er den eneste løsning at reparere den.

Her gælder det ifølge Henrik Hillestrøm om: “at bringe grundled og udsagnsled i spil, så hurtigt som muligt i sætningen. De er nemlig med til at styre, hvordan man forstår resten af sætningen.”

De tre ting du skal gøre:

  1. Du skal bruge en central aktør som grundled.
  2. Bruge aktørens centrale handling som udsagnsled.
  3. Placér dem tidligt og tæt i sætningen.

Det behøver ikke at være sværere end at sætte krydser og boller. Det vigtige er, at du vælger de rigtige ord til de her to grammatiske funktioner - udsagnsled og grundled. Se derfor på, hvem der gør noget i sætningen, og hvad de gør.

“Det skal selvfølgelig give mening i forhold til indhold, og man skal prøve at fremelske noget aktivt sprog, hvor der sker noget, der er nogen der gør noget.” siger Henrik Hillestrøm, og fortsætter: ”Det er en ældgammel teknik der er beskrevet af Kresten Bjerg”.

Tip 4: “Fjern djævleord”

Som den fjerde ting skal du gøre din tekst mere skarp. Ifølge Henrik Hillestrøm skal du sørge for at bruge færre ord, hvis det kan lade sig gøre.

Det kan for eksempel være:

  • Virkelig
  • Bare
  • Måske
  • Altså
  • Bogstavelig talt

Det er ord, der er med til at udvande budskabet, og Henrik Hillestrøm mener, at vi generelt er alt for gode til at bruge for mange ord til at understøtte vores pointer. Derfor skal de slettes, dog med ét men:

Du skal ikke gå FOR aggressivt til værks, da du risikerer at slette for meget passion og særegenhed i din tekst. Det handler derimod mere om, at der er en mening bag brugen af ordet, så du ikke blindt smider dem ind i teksten.

Bliv endnu dygtigere til skriftlig kommunikation med et kursus

Tip 5: “Lav et Picasso-tjek”

Til sidst skal du lave et “Picasso-tjek” for at sikre dig, at din tekst ikke er unødig abstrakt. Abstrakt kan være mange ting. Det Henrik Hillestrøm typisk gøre her er at: “lede efter lange ord, som måske kan skrives ud. Da lange ord, har det med at være abstrakte. Det kan også være personlige stedord, og lange udsagnsled.”

Generelt er abstrakte ord svære at fange for den, der har skrevet teksten, fordi man godt selv ved, hvad ordet betyder og henviser til. Men ifølge Henrik Hillestrøm kan det være svært for dem, der sidder og skal læse teksten, da de ikke har samme forforståelse.

Ord du skal være særlig opmærksom på:

  • Optimering
  • Tilbagebetaling
  • Orientering
  • Videndeling
  • Ressourcer
  • Ydelser

Det er alle sammen ord vi kender, og ved hvad betyder, men de fortæller ikke hvad der foregår. Derfor går Picasso-tjekket ud på, at gøre dem mere konkret.

Bliv en bedre tekstforfatter

Det er altid muligt at finpudse sin tekst. Derfor skal teknikkerne herover selvfølgelig tages ud fra den tid, ressource og ikke mindst lyst man har til at arbejde med teksten.

Det vigtigste er, ifølge Henrik Hillestrøm, at man ikke lader det blive en sovepude, hvor man forventer, at folk bare forstår ens tekst:

“Der er ALTID flere faldgruber i din tekst, end du selv lægger mærke til. Det er en god tommelfingerregel at have,” afslutter Henrik.


Annoncer