Vis finduddannelse.dk som: Mobile

11 sociale færdigheder til succes og indflydelse

Ja, denne artikel er lang. 

Tilgengæld vil den guide dig til både succes og indflydelse. Både på jobbet og i dit personlige liv.

finduddannelse.dk har nemlig læst Dave Kerpens bestseller "The Art of People - The 11 Simple People Skills That Will Get You Everything You Want". 

Dave Kerpen går altid i orange sneakers. Det gør han for at skille sig ud - særligt for dem, han gerne vil ses af. Hans farverige fodtøj har da også gjort, at han blev introduceret for en stor investor og fik sat et vigtigt møde i stand. 

Dét er bare ét af hans tips. Kerpen er nemlig meget optaget af, hvordan du - med simple egenskaber som venlighed og åbenhed - kan bjergtage menneskerne omkring dig.

Han beskriver i bogen det ultimative paradox i at få alt det man gerne vil have. Det handler nemlig for alt i verden ikke om at prøve at få det. Så længe du møder de rigtige mennesker, lytter til dem, skaber kontakt til og inspirerer dem, så får de helt automatisk lyst til at give dig alt det,  du ønsker. 

Bliv klogere på, hvordan med Kerpens 11 tips her: 

1. Kend dig selv 

Kend dig selv. Det kræver intet mindre end dyb selvforståelse at kunne møde andre mennesker der, hvor de er. Og forstå dem. Kerpen foreslår, at du bruger Enneagrammet til at lære dig selv bedre at kende. Find dog en metode eller en test, der passer til dit temperament.

Når du bliver klar over dine egne værdier, prioriteringer og holdninger, vil du straks få en større forståelse for andres ditto.

Vi lever jo ikke i utopia, og vi kan alle rende ind i mennesker, som vi ikke forstår. Den beslutning kan vi allesammen tage på bare to sekunder. Men prøv at give alle en chance og insistér på, at du kan forstå dem. Søg efter nogle lighedspunkter eller værdier du kan fatte sympati for.

Stil dem eventuelt tre spørgsmål. Det skal selvfølgelig være nogle, der giver dig et bedre indblik i hvem de er. Det kan f.eks. være:  

  •        Hvis du havde nok penge til at lade dig pensionere lige nu, hvad ville du så gøre?
  •        Hvad er det meste spændende, der sker i din karriere lige nu?
  •        Hvilken velgørenhedsorganisation støtter du og hvorfor?

Det handler i korte træk om at være interesseret. Lad dem om at tale. På den måde bliver du faktisk også interessant for dem. Alle mennesker elsker mennesker, der gider at lytte oprigtigt. Det er den bedst måde at få folk til at føle sig set og hørt.

2. Mød de rigtige mennesker

Skil dig ud fra mængden. Bare tænk på Kerpen og hans orange sneakers. Et lille personligt touch kan være med til at andre mennesker, og særligt dem du ønsker skal have det, får øjnene op for dig.

Tænk over, hvordan du kan differentiere dig selv fra de andre næste gang du skal til et netværksmøde eller lignende, hvor du potentielt kan møde de mennesker, der er vigtige for dig og dit ærinde. Sørg dog for, at dit personlige touch stemmer overens med dig. Det skal være autentisk.

LinkedIn er vejen til et globalt, professionelt netværk. Og du kan nemt udbygge dine kontakter gennem mennesker du allerede kender. Platformen kan altså være en måde, hvorpå du kan møde de rigtige mennesker. Undersøg om nogle af dine eksisterende kontakter, gerne nogle du tidligere har hjulpet, kan lede dig til de personer du ønsker at blive sat i forbindelse med.  

Relationer, professionelle såvel som private, handler dog om kemi. Det handler om at være på bølgelængde og vokse med hinanden. Selvom om din tid er kostbar, så brug tid på at finde frem til de helt rigtige mennesker for dig. Et minut med den forkerte stjæler som bekendt et minut fra den rigtige.

3. Tag dig tid til mennesker

Lyt til, hvad folk fortæller dig. Og, hvordan de fortæller dig det. Det er ikke nok bare at høre, hvad de siger. 93 % af vores kommunikation foregår ved hjælp af vores kropssprog, toneleje og gestik.

Du må derfor tage dig tid til at aflæse andres ansigtsbevægelser, kropssprog og bevægelser, gestik, øjenkontakt, berøring og afstand til dig. Forsøg at spejle dem, når du har afkodet dem. Det giver dem oplevelsen af, at du har hørt dem. Og det er det de allerhelst vil føle.

En god måde at møde mennesker på er ved altid at tage i mod det glas vand eller den kop kaffe du bliver tilbudt. Hvad end du er til møde eller jobsamtale, så er det her den nemmeste måde at få begge parter til at føle sig godt tilpas.

4. Skab kontakt med mennesker

Anerkend dine medmennesker. Det er den ultimative måde at skabe kontakt med andre mennesker på. Husk på, at det at anerkende et andet menneskes holdning eller følelse ikke er ensbetydende med, at du giver dem evigt ret eller glemmer din egen position. Du viser tværtimod bare, at du kan sætte dig selv i en andens sted, og at du kærer dig.

Vær autentisk, når du ønsker at skabe kontakt med et andet menneske. Anerkend dem, lyt til dem, vær sårbar og tilgængelige og sørg så at for at finde ud af, hvad de har brug for fra dig. Giv dem da det.  

Husk altid at spørge andre, hvordan du bedst hjælper dem. Det er det vigtigste spørgsmål du kan stille.

5.  Influér mennesker 

Vær passioneret OG vedholden. Passion er nemlig fint, men intet uden vedholdenhed. Og vedholdenhed er bestemt ikke at multitaske og forsøge at løse to eller tre problemer på samme tid. Vedholdenhed er tværtom at blive ved indtil du lykkedes med din mission. Og det er sådan, at du vinder folk.

Du skal tryllebinde folk med din egen fortælling. Om dig selv. Det gælder både offline og online. Det går ikke bare at fortælle folk om enten dig selv eller din mission. Nej, du må skabe en fortælling, som kan overbevise folk. Du skal eje fortællingen, ligesom du også skal eje hvert et rum du træder ind i.

Det er dog også af streng nødvendighed, at du ved, hvornår du skal holde mund og bare lytte. Det er paradokset i at overbevise folk og få lov til at influere dem. Men, når du lytter frem for at være for frembrusende, får du en bedre forståelse af, hvor de kommer fra, du får dem til at føle sig hørt, du kan anerkende dem, og du kan finde ud af, hvordan du allerbedst hjælper dem.

Og husk du får ikke det, du ikke beder om.

6. Pas på menneskerne i dit liv

Husk, at du ikke bliver gladere af at have ret. Hvis du rigtigt vil influere og passe på menneskerne i dit liv, så må du nogle gange gå på kompromis og vælge at være glad fremfor at have ret. I en diskussion eller andet kan det således være bedre at anerkende den andens position og lade din egen hvile. Forsøg at ændre dit eget mindset omkring diskussionen fremfor den andens holdning.   

Priotér ligeledes rigtigt. Husk at gøre plads i kalenderen til de mennesker, der virkelig betyder noget for dig. Sørg for at markere kvalitetstid med dem i din arbejdskalender, så det ikke altid er dem, der bliver nedprioriteret.  

7. Se andre menneskers styrker

Vis mennesker, hvad de skal gøre frem for bare at fortælle dem, hvordan de skal gøre det. Kerpen fastslår, at den er den eneste rigtige måde at lære fra sig. Han gør ligeledes selv meget for at fokusere på styrkerne hos de mennesker han omgiver sig med. Andres og ens egen tro på ens styrker kan gøre alle succesfulde og gode til noget. Indtag derfor en coachrolle, og vær samtidig åben for at lære sammen med dem. 

8. Tænk som en leder

Lad folk vide, at du er lederen. Hvis du altså vel og mærke er leder af en organisation. I så fald er det altid dig, der går forrest og sørger for, at menneskerne under dig kommer godt med. Tænk på dig selv som leder og sørg for at være transperant over for de mennesker du leder. Kerpen forklarer, hvordan en sublim leder skal mestre 3 følgende egenskaber: 

  • Du skal fomidle jeres overordnede vision klart og tydeligt
  • Du skal sørge for, at du har de rigtige mennesker til at sidde i de rigtige stole
  • Du skal give dit team de nødvendige ressourcer

Du kan sagtens lede folk, selvom du ikke er leder af profession. Du kan gøre dit til, at folk søger og lader sig føre af dig. Det hele drejer sig om din udstråling. Når du udstråler overskud, positivitet og taknemmelighed, så vil folk gerne være i nærheden af dig. Og da mennesker helt naturligt spejler hinanden, så vil du opleve, at du får lige så meget overskud, positivitet og taknemmelighed tilbage. 

9. Løs konflikter ordentligt

Hjælp andre til at løse en konflikt. Vi kender allesammen til at ende i en spids situation. I én sådan kan du gøre en forskel ved at hjælpe konfliktens parter til forståelse for hinandens oplevelser eller standpunkter. Gør det tydeligt for dem, at du er der for at hjælpe dem begge videre fra konflikten. 

I konfliktsituationer, hvor du selv er indblandet, kan det være konstruktivt at trække sig. Kerpen er fortaler for, at du lader dig selv falde ned fremfor at tage konflikten i det moment den opstår. Man kan komme til at sige mange ting i kampens hede, som man fortryder bittert bagefter. 

Du vil sikkert også opleve at havne i situationer, hvor du ikke kan kontrollere udfaldet. Det eneste du kan gøre dér er at gøre dig selv fri af situationen. Du kan ikke bestemme, hvordan andre skal handle, men du kan sørge for at passe godt på dig selv. 

10. Vær en inspiration

At inspirere andre er vel egentlig noget vi alle sammen gerne vil. Nogle er i en helt naturlig position til at gøre sådan i forlængelse af deres profession eller andet. Men faktisk kan vi alle gøre ting, der kan være vigtige for andre. 

Kerpen påpeger, at den allerbedste måde at inspirere andre på er ved at lade dem se deres egen vision. Gennem dig. Du kan bruge din egen passion omkring noget til at fostre én i dem. Du bør samtidig altid rose folk for deres indsats. Ros er ofte også en god inspirationskilde og kan få mennesker til lige at arbejde lidt hårdere. 

Sørg samtidig for at gøre et eller andet godt for andre generelt. Et Random Act of Kindness, som Kerpen betegner det, kan gøre en verden til forskel for den du gør det mod, men også for dem, der er omkring dig. Sådan lidt populært sagt, må du være den inspiration du gerne vil se i andre. 

11. Gør dem omkring dig glade

Se dem. Hør dem. Tak dem. Menneskerne omkring dig bliver så meget gladere, når du tager dig tid til dem. Og det behøver ikke at kræve det store af dig. Det handler i alt sin enkelthed om, at du tilkendegiver, at de betyder noget for dig. Du har set, at de gør en stor indsats, deres oplevelser af noget betyder noget for dig. 

Sørg for at sende en ekstra e-mail eller et lille kort en gang imellem, hvor du takker dem. 

Senest opdateret: 11 aug 2020

Du er måske også interesseret i:

Sidst opdateret 22-11-2021

Er projektansættelser vejen frem for dig?

Står du i en situation, hvor du hopper fra projektansættelse til projektansættelse, eller er du jobsøgende akademiker, der overvejer at tage nogle kortere ansættelser, bør du læse med her.

Læs mere
Sidst opdateret 23-07-2020

Derfor skal du være mentor

I de sidste par år er flere og flere mentorprogrammer sprunget frem, så de i dag findes i alle afskygninger. Men hvorfor er det lige at man skal vælge at blive mentor?

Læs mere
Sidst opdateret 15-07-2022

5 bud på kompetencegivende assertions kurser

Vil du gerne styrke dine kommunikative kompetencer og opnå større gennemslagskraft? Vi har samlet 5 bud på spændende kurser i assertiv kommunikation.

Læs mere
Sidst opdateret 22-11-2021

Livslang læring skaber forretningsmæssig udvikling!

At have et godt arbejdsliv betyder, at du løbende får tilført nye kompetencer og færdigheder.

Læs mere