Konkurrerende adfærd

Du har en konkurrerende konfliktstil

Den konkurrerende adfærd

Du ved, hvad du vil have og står fast ved dine holdninger og ønsker, når tingene spidser til på jobbet. I en konfliktsituation vil du oftest fremstå som både vedholdende og usamarbejdsvillig. Du hører måske, hvad den anden part i konflikten mener, men du vil altid følge dine egne behov. Og du tøver ikke med at bruge hvilket som helst middel for at få dit synspunkt igennem.

Kæmper for egen vindings skyld

Den konkurrerende konfliktstil indebærer at kæmpe for den holdning, man finder er den rigtige. Stilen er især nyttig i en nødsituation, hvor en hurtig beslutning er nødvendig. Men du kan også ty til den, hvis beslutningen er upopulær eller blot i et forsøg på at vinde. 

Med denne konfliktstil er det dog meget vigtigt, at du er opmærksom på situationens karakter, da du hurtigt kan komme til at virke undertrykkende og efterlade dine kolleger vrede og utilfredse. Især, hvis du gør brug af den i mindre akutte situationer og ved små uoverensstemmelser. 

Se nærmere på vores kurser omkring konflikthåndtering her

Er du overrasket over dit resultat? Vil du ændre din konfliktstil lidt, så den bliver mere gavnlig i tilspidsede situationer på jobbet? Eller vil du bare vide og lære mere om konflikthåndtering? Så se alle vores kurser her:

Kurser i konflikthåndtering


Annoncer

Du er måske også interesseret i: