Disse 4 felter skal være udfyldt og opdateret på LinkedIn
08 jul 2022

Disse 4 felter skal være udfyldt og opdateret på LinkedIn

Uanset om du gerne vil blive i dit job eller ønsker at skifte, er det en god idé altid at have din LinkedIn profil opdateret. Her får du fire brugbare tips til de vigtigste felter, der skal være udfyldt. Jo bedre udarbejdet din LinkedIn profil er, jo større er sandsynligheden for at du kan udvide dit professionelle netværk – og måske endda blive kontaktet af rekrutteringskonsulenter med nye spændende muligheder.

Overskrift

Overskriften er det vigtigste felt på din profil. Udover dit navn selvfølgelig. Overskriften vises, når din folk kigger på din profil i søgninger på LinkedIn - men altså også på Google. For mange er overskriften det første møde med dig på de sociale medier, så overvej, hvordan du adskiller dig fra mængden.

En god måde at skille sig ud på, er at undgå generelle, tvetydige titler som: Konsulent, økonom eller assistent. Indholdet af sådanne stillinger varierer meget mellem virksomheder, og titlen siger meget lidt om, hvad du virkelig er god til, og hvem du er.

Overskriften skal fortælle, hvordan du skiller dig ud fra mængden. For eksempel kan du skrive noget om, hvilke fagområder, du arbejder med, hvilke resultater du har opnået i dit job, eller hvad andre siger om dig. Overskriften kan være op til 120 tegn, og der er al mulig grund til at fylde det hele ud – start dog med det vigtigste. Her er en af ​​vores favoritter, som blev spottet på LinkedIn forleden:

”Copywriter, som ved, hvordan man laver webindhold, der virker. Og så slår du mig aldrig i Wordfued!”

Hvis du er studerende skal overskriften indeholde studieretning, eventuelle specialiseringer eller områder af interesse inden for dit studieområde. Overskriften “Studerende på [skole]” siger meget lidt. Til gengæld siger dette eksempelvis meget mere: ”Computer Science studerende med tilvalg af journalistik og informatik ved Roskilde Universitet”.

Resumé

Resuméet er en vigtig del af en god LinkedIn-profil, men kan være frygteligt svær at skrive. De færreste kan lide at skrive lange tekster om sig selv. Derfor kan det være en god idé at få en ven eller et familiemedlem til at hjælpe dig i gang.

Et godt resumé fortæller lidt om din baggrund, og hvad du arbejder med i dag. Man skal hurtigt få en idé om, hvad du kan bruges til, og om du passer ind i virksomheden. Eller om man har noget til fælles med dig, som giver anledning til at skabe forbindelse og netværk.

Det kan være et plus, hvis du kan lave resuméet personligt. Du kan stille dig selv følgende spørgsmål:

  • Hvad gør dig glad i løbet af en arbejdsdag?
  • Hvad finder du spændende?
  • Og hvad kan du bidrag med – socialt og professionelt?

Hvis du har dokumentérbare resultater fra forskellige jobs, er det godt at vise det i resumeet. Det giver altid mere pondus, hvis du kan (be)vise det i stedet for at fortælle det.

Til sidst kan det være en rigtig god idé at indsætte dit mobilnummer og din e-mailadresse. Så ved man altid, hvordan man kan få fat i dig.

Profilbillede og coverbillede

Profilbilledet på LinkedIn følger omtrent samme regler som på et CV. Det betyder, at det skal give et professionelt indtryk af dig som person. Derfor skal du undgå:

  • Uklare billeder eller billeder med lav opløsning
  • Festbilleder
  • Gruppebilleder
  • Og overdreven redigering

Med den følgende opskrift får du det bedste LinkedIn-billede:

  • Smil og slap af!
  • Klæd dig på som var det en normal dag på arbejde

Mange glemmer, at der også er mulighed for at skifte coverbillede på LinkedIn. Hvis du har en profil på Facebook, har du nok også selv valgt et coverbillede i stedet for det, der er standarden, da du oprettede Facebook profilen. På LinkedIn har du samme mulighed. Brug dette til at fange folks opmærksomhed – og måske endda vise noget mere om dig selv.

Erfaring

Skriv lidt om hver position, du har haft. Det behøver ikke at være en lang og kompliceret afhandling. En lille forklaring af en eller to af dine arbejdsopgaver er fint. Teksten skal svare på:

  • Hvad var du ansvarlig for?
  • Hvilke specifikke opgaver har du arbejdet med?
  • Hvilke målbare resultater opnåede du?

Mens et CV ofte er skrevet kort eller i korte sætninger, kan du tillade dig at inkludere flere detaljer på LinkedIn. Det kan hjælpe med at give et bedre overblik over, hvem du er, og hvad du kan.

Bonus: Vedhæftning

LinkedIn giver dig mulighed for at vedhæfte filer under dit resumé, og under hvert indlæg. Disse vedhæftede filer kan variere i alt fra dokumenter til billeder, video og lydfiler. Det giver dig mulighed for at fremvise din baggrund på en langt mere spændende måde end det traditionelle CV. Her er nogle eksempler på, hvad du måske kan vedhæfte på din LinkedIn profil:

  • Medieklip om dig eller din arbejdsplads
  • Opgaver, rapporter og lignende fra studier og kurser
  • Bidrag til forskning, du har gjort
  • Præsentationer (inklusiv video)
  • Billeder af dig fra professionelle arrangementer og andre relevante steder

LinkedIn er en rigtig god platform at blive opdaget på – og opdage andre. Det giver dig en unik mulighed for at vise mere om dig, end dit CV kan. Det er mere interaktivt, og der er flere muligheder for at vise, hvad du kan. Sidst men ikke mindst, så gælder det nogle gange også om at teste forskellige ting af. Noget virker måske for andre – der ikke virker for dig. Men det finder du aldrig ud af, hvis du ikke prøver det af.

Held og lykke med at skabe netværk og få spredt budskabet om, hvem du er.

Artiklen er skrevet af vikar- og rekrutteringsbureauet Adecco

Er du interesseret i LinkedIn kurser, klik her

Senest opdateret: 08 jul 2022

Du er måske også interesseret i:

Sidst opdateret 08-07-2022

7 social media marketing tips

Det er ikke uden grund, at de fleste virksomheder i dag er til stede på sociale medier. Men hvordan gør du din virksomhed mere attraktiv overfor målgruppen, og virker det overhovedet at positionere sig ved hjælp af social media platforme? Få 7 tips til social media marketing her.

Læs mere
Sidst opdateret 08-07-2022

10 Tips til dig, der laver mobilvideo til sociale medier

Sidder du i en kommunikationsafdeling der overvejer at gå i gang med videoformatet? Det behøver slet ikke være særlig svært at komme i gang med. Læs med her og få 10 gode råd til, hvordan du kommer godt i gang.

Læs mere
Sidst opdateret 27-02-2023

Guide: 4 bud på spændende uddannelser inden for sociale medier

I denne guide går vi tæt på uddannelser inden for sociale medier og kommer med 4 bud på ideelle uddannelser/kurser for dig, der gerne vil styrke dine kompetencer inden for området. 

Læs mere
Sidst opdateret 08-07-2022

Guide til influencer marketing

Den digitale revolution har sat skub i influencerbegrebet, som nu ses i form af personer, der skaber underholdende og engagerende indhold og på egen vis, får opbygget en større følgerskare gennem de sociale medier. 

Læs mere