Vis finduddannelse.dk som: Mobile

Gode råd fra en ny AMR

Hvad med at blive arbejdsmiljørepræsentant? 


Måske har du fået det spørgsmål fra en kollega, chef eller måske overvejer du selv at melde dig. Før du siger ja til at blive arbejdsmiljørepræsentant på din arbejdsplads, vil du sikkert gerne vide lidt mere om, hvad du går ind til. Vi giver dig muligheden for at høre en nyuddannet og nyudnævnts egen beretning om, både overvejelser inden uddannelsen og arbejdet som AMR
.

Vi har interviewet Lilli, der arbejder som projektleder i en større rådgivende dansk ingeniørvirksomhed. Lilli tog i april 2014 den lovpligtige arbejdsmiljøuddannelse hos ALECTIA.

Find din arbejdsmiljøuddannelse her

Hvad er dit råd til andre, som overvejer at blive arbejdsmiljørepræsentant? 

1 - Afklar tidsforbrug med din leder
Man skal gøre sig det klart, at det kræver en del ens arbejdstid, som går fra andre arbejdsopgaver, hvis man skal udfylde rollen optimalt. En afklaring med ens leder omkring tidsforbrug, er derfor et must.
 
2 - Hør andres erfaringer
Tag en snak med andre repræsentanter i organisationen eller tidligere repræsentanter. På den måde får du indblik i, hvilke forventninger der er til rollen.

3 - Kom på kursus hurtigst muligt!
Sørg for at komme på arbejdsmiljøuddannelsen så hurtigt som muligt, så du er klædt ordentlig på til opgaven. Jeg kom først på kursus efter 4 måneder – hvilket var for sent, det SKAL være tidligere, for kurset giver svar på rigtig mange spørgsmål, som man står med som ny repræsentant.

Hvad gjorde at du blev arbejdsmiljørepræsentant på din arbejdsplads?

- Jeg er blevet opfordret af flere kolleger til at melde mig, da de syntes jeg ville være den rette til jobbet, da jeg arbejder på tværs af divisionerne og snakker med kolleger på alle niveauer, og ikke er bleg for at gå i dialog og udfordre organisationen.

Hvordan fandt du ud af, hvad arbejdet som arbejdsmiljørepræsentant indebærer?

- Jeg havde en snak med nogle af de kolleger, som allerede fungerer som repræsentanter og læst noget af det materiale, der er tilgængeligt på vores intranet. Dette var dog ikke nok til at jeg helt følte mig klædt på til opgaven, så jeg havde store forventninger til uddannelsen.

Hvordan har den lovpligtige arbejdsmiljøuddannelse hjulpet dig i gang med arbejdsmiljøarbejdet?

- Jeg har fået nogle gode arbejdsredskaber. Jeg fik igennem en meget inspirerende lærer nogle gode redskaber til, hvordan jeg får startet op. Samtidig fik jeg en god fornemmelse af, hvilke forventninger der er til mit arbejde. Der var også en god dialog med de andre kursusdeltagere repræsentanter fra andre firmaer, hvilket gav stof til eftertanke.

Hvordan bruger du det du har lært på kurset i dit daglige arbejde som arbejdsmiljørepræsentant? 

- Jeg har allerede brugt flere af de værktøjer, som jeg lærte på kurset – bl.a. i forbindelse med dialog med medarbejdere, som er blevet sygemeldt i forbindelse med stress.

Kort om reglerne for uddannelsen af arbejdsmiljørepræsentanter:

Når du bliver valgt til arbejdsmiljørepræsentant, så skal du inden for de første 3 måneder på 3 dages obligatorisk arbejdsmiljøuddannelse.

Udover den lovpligtige arbejdsmiljøuddannelse, så har du inden for det første år ret 2 supplerede dages efteruddannelse. Efter det første år som arbejdsmiljørepræsentant har du ret til 1,5 dage hvert år, inden for arbejdsmiljø, eller relaterede emner, så som stresshåndtering, konflikthåndtering, ulykkesforebyggelse eller ergonomi.

Ny AMR? Sådan kommer du godt fra start

Er du ny arbejdsmiljørepresentant, så har vi her samlet en lille trinvis guide, som er lavet ud fra Lillis interview. 

  • Undersøg hvad opgaverne som AMR indebærer 
  • Snak med din chef omkring at afsætte tid til opgaverne, så det ikke bliver til overarbejde for dig. 
  • Prioritér at komme på det 3 dages obligatoriske kursus hurtigst muligt. 

Find din arbejdsmiljøuddannelse her

Senest opdateret: 10 apr 2019

Du er måske også interesseret i:

Sidst opdateret 12-01-2016

Det åbne kontorlandskab

For nylig satte nyhedsmediet Ugebrevet A4 fokus på arbejdsmiljøet på de danske storrumskontorer. Her slog de fast, at langt over halvdelen af de, der til dagligt sidder i åbne kontorlandskaber har svært ved at koncentrere sig om deres arbejdsopgaver. Yderligere 35 procent mener desuden, at de laver fejl som følge af distraherende faktorer  ...

Læs mere
Sidst opdateret 08-04-2019

Quick guide: Varmt arbejde

Beskæftiger du dig med arbejde, hvor der frembringes flammer, gnister og brandfarlig opvarmning? Så er der faktisk krav til, at du har et DBI certificat i varmt arbejde. Her får du en quick guide til, hvad du skal vide, og hvilke forholdsregler du skal tage.

Tags: AMU , Arbejdsmiljø
Læs mere
Sidst opdateret 04-10-2018

Psykisk førstehjælp – dét skal du være opmærksom på

Mange arbejdspladser har styr på den fysiske førstehjælp, men hvad med den psykiske?

Læs mere
Sidst opdateret 20-01-2016

Interview om gravide og sygefravær

Conopor rådgiver virksomheder i, hvordan de håndterer arbejdsforhold for gravide medarbejdere; et område der generelt er præget af berøringsangst. “Overordnet ser vi på, hvad vi kan gøre, både til fordel for den gravide og for erhvervslivet. Det fælles mål er, at den gravide trives, samtidig med at virksomheden kan opretholde driften”, siger Jean Vennestrøm, ejer af Conopor.

Læs mere
Få nyheder, trends og insight
Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få indblik i uddannelsesmarkedet samt inspiration til kommende kompetenceudvikling!