Vis finduddannelse.dk som: Mobile

Hvad er vigtigt for fremtidens medarbejder?


Sådan styrker virksomheder deres employer brand: ”Få nu formålet med”

Af journalist Rikke Ravn

På årets store samlingspunkt for kursusudbydere og HR folk, Træfpunkt HR 2015 i Øksnehallen, København, blev der også talt om employer branding og, hvad der kendetegner de virksomheder, der opfattes som spændende at arbejde i.

Jesper Dansholm, Universums danske direktør, fortalte de fremmødte om de seneste trends når det gælder employer branding. Efter nogle år med krise, er det nu i højere grad blevet arbejdstagers marked. Altså vel og mærke højtuddannede inden for økonomi, naturvidenskab, it området eller ingeniører.

Jesper Dansholm fortæller på TRÆFPUNKT HR 2015I deres årlige undersøgelse spørger de både studerende og erfarne medarbejdere, hvordan de ser på en række virksomheder, og hvor attraktivt det er at arbejde i dem.

"Vi kan se det de kreative, emotionelle værdier hitte. Vi ser også, at det er store internationale virksomheder, der klarer sig godt. Mange kan ikke forestille sig at arbejde i en virksomhed, der ikke har en eller anden international dimension."

Hvilke arbejdspladser hitter?

Både studerende og færdiguddannede vil gerne arbejde i en virksomhed med et klart formål. Han fremhævede Novo Nordisk som en virksomhed, der har formået at formidle et klart formål med virksomheden arbejde: At det ikke kun handler om at tjene penge på lægemidler, men om at behandle en masse mennesker for alvorlige sygdomme og forbedre livskvaliteten.

I en anden boldgade ser man, at Nationalbanken er steget i graderne blandt økonomer. Det bliver ikke længere opfattet som et lidt støvet sted, der trykker penge, men mere som et sted med et klart formål og mission, og det opfattes i stigende grad attraktivt. Særligt efter finanskrisen, hvor behovet for styring af finanserne blev tydeligt. 

En virksomhed der pt er lidt udfordret på flere fronter, er SKAT. Utallige dårlige sager har sat sit præg på omdømmet samtidig med, at de står overfor en stor rekrutteringsopgave.

"SKAT står lidt på en brændende platform. De er nødt til at gøre noget. Et meget kort, hurtigt råd vil være, at de skal være meget bedre til at formidle deres formål – de er jo i den grad medvirkende til, at vi har det velfærdssamfund vi har i dag. Og det skal fremhæves mere."

Hvad skal man gøre, hvis man gerne vil opfattes som en attraktiv arbejdsplads?

Ifølge Jesper Dansholm, skal man definere sin målgruppe – og dermed også have kendskab til den. Og så skal man have ledelsen med. Et særligt kendetegn ved danske virksomheder er desuden, at de generelt er rigtigt gode til HR og til at skabe gode arbejdspladser, men de er ikke så gode til at fortælle om det.

"Generelt skal virksomhederne blive meget bedre til at fortælle om sig selv. Mange har fokus på studerende og studiemesser, og det er også fint. Men man skal også nå ud til de mere erfarne kandidater. Brug de sociale medier og de rigtige netværk. På den måde kan man ramme de mere erfarne profiler", siger Jesper Dansholm.

På oversigten nedenfor kan du se, hvilke virksomheder der opfattes som attraktive at arbejde hos.

Top 5 drømmevirksomheder


Senest opdateret: 20 jan 2016

Du er måske også interesseret i:

Sidst opdateret 04-05-2020

5 bud på proceskonsulentudddannelser

I denne guide går vi tæt på uddannelsen til proceskonsulent og sætter fokus på hvad en proceskonsulent egentlig er og laver.

Læs mere
Sidst opdateret 12-08-2016

7 tips til din kommende rekruttering

Arbejder du med rekruttering til dagligt? Så ved du uden tvivl, at ansættelse af nye medarbejdere består af meget mere end et opslag efterfulgt af en samtale. Skal du rekruttere en eller flere nye medarbejdere i nærmeste fremtid, så læs med her, hvor syv rekrutteringseksperter deler deres ultimative guldkorn til en succesfuld rekruttering.

Læs mere
Sidst opdateret 20-01-2016

Kompetenceudvikling ifølge HR cheferne

Hvordan ser kompetenceudvikling og efteruddannelse ud set med HR-briller? Vi har spurgt Microsoft, Codan og BASF, hvordan de arbejder med kompetenceudvikling i forhold til både nye og gamle medarbejdere og, hvad der forventes af medarbejderne i forhold til at holde sig opdaterede med både udvikling og den seneste viden

Læs mere