Gå til kompetencer:
2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2022
Er du nyuddannet, jobsøgende eller vil bare gerne være endnu skarpere på hvilke kompetencer der bliver efterspurgt blandt virksomheder der søger nye medarbejdere inden for kommunikation og marketing? Så læs med her, hvor vi har analyseret mere end 1300 jobannoncer inden for feltet, og bliv klogere på, hvad arbejdsgiverne efterspørger når de søger nye kandidater.
Det er altid en god ide at have foden på speederen, når det handler om, at vide hvad der sker i ens faglige felt. For hvilke egenskaber og kompetencer er vigtige at besidde, når man gerne vil arbejde med kommunikation og marketing i år 2018? Du finder en samling af de 30 mest efterspurgte kompetencer blandt arbejdsgivere herunder, en liste der kan give inspiration til din jobansøgning og CV, eller måske et indblik i, hvilke områder du måske har brug for at styrke dine kompetencer og erfaring.
De 30 mest efterspurgte kompetencer inden
for kommunikation og marketing i 2018
1. Sociale Medier
2. Erfaring
3. Ansvarlighed
4. Skriveegenskaber
5. Samarbejdsevner
6. Microsoft Office
7. Engageret
8. Erfaring med Content
9. Arbejde med udvikling
10. Relevant uddannelse
11. Weberfaring
12. Sproglig stærk
13. Struktureret
14. Faglig stolthed
15. Selvstændig
16. Engelsk
17. Google Analytics
18. Facebook
19. SEO
20. Strategisk
21. Positiv
22. Godt overblik
23. Video
24. Analytisk
25. Udadvendt
26. Kampagne-erfaring
27. Projektledelse
28. Kreativ
29. Nysgerrig
30. Adobepakken
Baseret på 1304 jobannoncer fra Jobindex, Ofir og Jobbank.dk.
Sociale medier er absolut topscore
Flertallet af arbejdsgiverne foretrækker en medarbejder i kommunikation og marketing der har helt styr på de sociale medier. Sociale medier som fx Facebook, LinkedIn, Instagram og Snapchat er efterhånden ret inkorporeret i det daglige arbejde med kommunikation og marketing. Hvorfor det også bliver forventet at du allerede har erfaring med de forskellige platforme, hvad end du søger et job hvor du skal sidde direkte med de sociale medier, eller blot har berøringsflade med dem, via dine opgaver. Det er derfor vigtigt, at du er opdateret på den seneste viden inden for feltet. Du vil være attraktiv for arbejdsgiverne hvis du både kan bruge de sociale medier i praksis og som strategisk værktøj til at nå virksomhedens mål.
Hvis du har erfaring med sociale medier, skal du altså lægge vægt på dette i din ansøgning og fremhæve det i dit CV. Mangler du erfaring inden for området, vil det være oplagt at tage eventuelle kurser eller efteruddannelser, der kan give dig kompetencer inden for brug af sociale medier og dermed styrke din position over for andre ansøgere til jobbet.
Du kan finde kurser og efteruddannelse inden for Sociale Medier her
Har du allerede erfaring?
Det kan være rigtig svært som nyuddannet at komme ind på arbejdsmarkedet, hvis man har en uddannelse inden for kommunikation og marketing. Èn ting er, at der er rigtig mange om buddet, noget andet er, at arbejdsgiverne helst ser at du har lidt erfaring bag dig. Om det er 1-2-3 år er der ikke så stor forskel på i jobannoncerne, men erfaring skal der altså til, hvis du vil have foden indenfor døren.
Men bare rolig, bare fordi du ikke har erfaring fra arbejdslivet, eller måske har erfaring fra en anden branche eller arbejdsområder, betyder det ikke, at du er helt ude. Her gælder om at trække på nogle af de mange andre kompetencer, som arbejdsgiverne ligger vægt på. Det kan fx være det at være ansvarlig, en rigtig god skribent, gode samarbejdsevner eller at du er særlig god til nogle af de mange programmer man kan arbejde med.
Vis dine kompetencer og få arbejdsgivernes opmærksomhed
Da du ofte er én blandt mange ansøgere, er et godt trick at fange arbejdsgivernes opmærksomhed ved at vise dine kompetencer frem for “bare” at formulere dem i en ansøgning. Ring fx. til dem først, inden du sender ansøgningen og vis, at du er motiveret og har gåpåmod. Begreberne er jo i og for sig bare tomme ord, som alle og enhver kan skrive i deres jobansøgning.
Inspiration til jobansøgningen
På listen ovenfor finder du de 30 mest attraktive kompetencer og egenskaber, som netop nu efterspørges i jobannoncer inden for kommunikation og marketing. Disse er gode at have for øje, hvis du ønsker at tage din karriere til nye højder og mangler inspiration til ansøgning og CV eller hvis du ønsker at videreuddanne dig.
Om undersøgelsen
I alt er 1304 jobannoncer gennemgået systematisk. Jobannoncerne inkluderer kommunikation og marketing inden for en bred vifte af områder. I nogle tilfælde er lignende egenskaber nævnt med forskellige udtryk. Her har vi søgt på de forskellige udtryk og lagt dem sammen som en og samme kompetence.