Top 30 kompetencer inden for kommunikation og marketing i 2016

Hvilke kompetencer er vigtige at besidde når man arbejder med kommunikation og marketing? Hvad kigger arbejdsgiverne efter når de søger kandidater til stillinger i kommunikations- og marketingafdelinger? Finduddannelse.dk har gennemgået over 1000 jobannoncer for at blive klogere på lige netop de to spørgsmål.


Gå til kompetencer:

2017 | 2018 | 2019 2020 | 2022


Hvilke egenskaber og kompetencer er vigtige at besidde når man arbejder med kommunikation og marketing? Hvad kigger arbejdsgiverne efter når de søger kandidater til stillinger i kommunikations- og marketingafdelinger? Finduddannelse.dk har gennemgået over 1000 jobannoncer for at blive klogere på lige netop de to spørgsmål.

Det er altid godt at have kendskab til de mest efterspurgte kompetencer og egenskaber, hvis du er på jagt efter et nyt job inden for kommunikation og marketing. Udover at fungere som inspiration til din jobansøgninger og CV, kan nedenstående liste over kompetencer give dig et indblik i, hvilke områder du måske har brug for at styrke dine kompetencer og erfaring.

De 30 mest efterspurgte kompetencer inden for

kommunikation og marketing

1. Selvstændighed

2. Engagement

3. Sociale medier

4. Overblik

5. Positiv

6. Struktureret

7.  God kommunikatør

8. Innovativ

9. SEO

10. Samarbejdsevner

11. Motiverende

12. God til engelsk

13. Networker

14. Målrettet

15. Analytisk

16. Fleksibel

17. Kreativ

18. Strategisk

19. Udadvendt

20. Ambitiøs

21. Serviceminded

22. Omhyggelig

23. Marketingerfaring

24. Ansvarsfuld

25. God til at planlægge

26. Robust

27. Skarp pen

28. Photoshop

29. Projektledelse

30. Humor

Er du selvstændig og engageret?

Flertallet af arbejdsgiverne foretrækker at ansætte en medarbejder i kommunikation og marketing der er selvstændig og engageret i sit job. For dem handler det om, at de finder en medarbejder der er selvkørende og en produktiv asset for virksomheden.

Det er derfor vigtigt, at du i din ansøgning og til en eventuel samtale viser, at du er engageret ift. arbejdet med kommunikation og marketing og at det motiverer dig. Desuden er det vigtigt, at du som person trives med ansvar og ikke er bange for at tage teten ift. dine egne arbejdsopgaver.

Når du søger jobbet skal du dog være opmærksom på, hvordan du beskriver dit engagement og din selvstændighed. Vær opmærksom på, at du ikke skal formulere dig på en måde, så det kommer til at lyde som om, at du er god til at arbejde uden opsyn. Dette kan få dig til at virke som en, der ikke ønsker opsyn og ikke er særlig autoritetstro.

Sociale medier - strategi og praksis

På en tredjeplads over de mest eftertragtede kompetencer inden for kommunikation og marketing ligger kompetencer i sociale medier. Sociale medier som fx. Facebook, LinkedIn, Instagram og Twitter er efterhånden blevet en inkorporeret del af det daglige arbejde med kommunikation og marketing. Det er derfor vigtigt, at du er opdateret på den seneste viden inden for feltet. Du vil være attraktiv for arbejdsgiverne hvis du både kan bruge de sociale medier i praksis og som strategisk værktøj til at nå virksomhedens mål.

Hvis du har erfaring med sociale medier, skal du altså lægge vægt på dette i din ansøgning og fremhæve det i dit CV. Mangler du erfaring inden for området, vil det være oplagt at tage eventuelle kurser eller efteruddannelser, der kan give dig kompetencer inden for brug af sociale medier og dermed styrke din position over for andre ansøgere til jobbet.

Du kan finde kurser og efteruddannelse inden for Sociale Medier her.

Vis dine kompetencer og få arbejdsgivernes opmærksomhed

Da du ofte er én blandt mange ansøgere, er et godt trick at fange arbejdsgivernes opmærksomhed ved at vise dine kompetencer frem for “bare” at formulere dem i en ansøgning. Ring fx. til dem først, inden du sender ansøgningen og vis, at du er motiveret og har gåpåmod. Begreberne er jo i og for sig bare tomme ord, som alle og enhver kan skrive i deres jobansøgning.

Inspiration til jobansøgningen

På listen ovenfor finder du de 30 mest attraktive kompetencer og egenskaber, som netop nu efterspørges i jobannoncer inden for kommunikation og marketing. Disse er gode at have for øje, hvis du ønsker at tage din karriere til nye højder og mangler inspiration til ansøgning og CV eller hvis du ønsker at videreuddanne dig.

Om undersøgelsen

I alt er 1110 jobannoncer gennemgået systematisk. Jobannoncerne inkluderer kommunikation og marketing inden for en bred vifte af områder. I nogle tilfælde er lignende egenskaber nævnt med forskellige udtryk. Her har vi søgt på de forskellige udtryk og lagt dem sammen som en og samme kompetence.


Annoncer