Udfordring #1 for kompetenceudvikling i 2019

Hvad er den største hindring for at medarbejdere, når det kommer til kompetenceudvikling? I følge 130 HR-professionelle at det er medarbejdernes manglende tid.

Hvad er den største hindring for at medarbejdere i danske virksomheder, når det kommer til kompetenceudvikling? I følge vores undersøgelse fra foråret 2019 mener 130 HR-professionelle, at det er medarbejdernes manglende tid.

I løbet af foråret 2019 har vi adspurgt 130 HR-professionelle fra et bredt udsnit af danske virksomheder af både små, mellemstore og store virksomheder om:

Hvad er jeres største udfordringer for kompetenceudvikling i jeres organisation i 2019?

Svaret taler sit eget tydelige sprog. 54% af de HR-professionelle peger på medarbejdernes manglende tid, som deres største udfordring.

Udover tiden, peger de 42% af de HR-professionelle også på et begrænset budget, og 33% på lederens manglende prioritering af kompetenceudvikling. Men hvordan kan I som uddannelsesudbyder for efter- og videreuddannelse bruge denne viden? Vi er hoppet lidt dybere ned i tallene, og prøver at finde frem til muligheder, I kan bruge i jeres markedsføring over for HR.

Den største udfordring for kompetenceudvikling: Medarbejdernes manglende tid

Mange medarbejdere oplever et stadigt stigende pres på arbejdet, og dette er også begyndt at vise sig i kompetenceudviklingen, når HR-professionelle udpeger tiden som det absolut største problem. Men hvordan kan I som uddannelsesudbyder skabe mere tid for jeres kunder?

Løsningen er naturligvis ikke lige til - eller var det jo allerede gjort - men faktisk kan det måske betale sig at kigge nede på 3. pladsen i vores undersøgelse, som netop hedder: “Lederes manglende prioritering af kompetenceudvikling”. Hvis lederne i afdelingerne ikke prioritere medarbejdernes kompetenceudvikling, hvordan skal medarbejderne så kunne gøre det?

Løsningen ligger måske derfor netop i ledelsen. Fremfor at gå efter HR eller medarbejderne selv, når der markedsføres for jeres kurser og uddannelser, kan det være at lederne skal tænkes ind i markedsføringsstrategien som en gatekeeper. For det er sidste ende dem, der skal overbevises om, at kompetenceudviklingen er tid og investering værd.

3 måder at overbevise ledelsen om at kompetenceudvikling er en god ide

Du sidder sikkert med spørgsmålet ovenfor, for hvordan er det lige, at du skal ramme lederne i din kommunikation? Og overbevise dem om, at tid og penge til kompetenceudvikling er en god investering?

1. Mange ledere sidder med valget mellem at beholde deres medarbejdere på pinden, og dermed vide, hvilke opgaver der bliver lavet, eller give slip på dem i x antal timer eller dage, uden at vide hvilket ROI udkommet bliver. Gør det derfor sikkert for dem, præcist hvad det er, de får ud af at sende deres medarbejdere afsted. Det kan både være i form af specifikke kompetencer medarbejderne kommer hjem med, men det kan også være mere langsigtet og fluffy. Der er fx tal der viser, at kompetenceudvikling er med til at skabe et lavere churn af medarbejdere. Og hvilken leder vil ikke gerne undgå at skulle finde nye medarbejdere hvert halve år?

2. Sørg også for at markedsføre jer direkte til ledere på online kanaler. Hvis I er vant til at annoncere på Facebook og LinkedIn mod medarbejdere eller HR, så tænk lederne ind i samme bane. De skal selvfølgelig ikke have samme budskab, men nogle af de samme budskaber som ovenfor. Sørg for at blive set og være top-of-mind.

3. Klæd medarbejderne og HR på til at tage snakken med ledelsen. En ting er at ramme lederne direkte, men medarbejderne, der ønsker kompetenceudviklingen og HR, skal også have deres argumenter på plads, hvis de skal overbevise ledelsen om, at jeres kursus netop er dét der skal til i jobbet. Sørg derfor altid for, at jeres kursusbeskrivelser har nogle punkter som medarbejderen kan tage med sig direkte til ledelsen, og bruge i deres argumentation.

Vil du vide mere om os?
Udfyld formularen for en uforpligtende snak om, hvordan finduddannelse.dk kan hjælpe dig og din organisation med at øge jeres eksponering, og leverer kvalitative leads og webtrafik fra aktivt uddannelsessøgende.
This field is used for controlling automatic form submits. Please leave it blank:
Dine informationer gives ikke videre til andre og tilføjes ikke mailinglister eller lignende.