Hvordan får man mest ud af sin efteruddannelse?

Hvad kan man gøre for at alle de nye ting man lærer ikke forsvinder i glemslen? Vi har talt med en ekspert, som kommer med nogle gode råd. Vibe Aarkrog, lektor ved DPU, Danmarks Institut for pædagogik og uddannelse, og forsker i blandt andet transfer, der handler om hvordan man bruger det man lærer.

Interview - Sådan sikrer du dig, at viden sidder fast og kan bruges i praksis

Hvad kan du gøre for, at alle de nye ting, du lærer ikke forsvinder i glemslen? Vi har her talt med en ekspert, som kommer med en række gode råd til, hvordan du bedst husker din nye viden og bruger den i praksis. 

Vibe Aarkrog er lektor ved DPU, Danmarks Institut for pædagogik og uddannelse, og forsker i blandt andet transfer, der handler om, hvordan man bruger det man lærer bedst muligt. Allerede inden du overvejer om du skal efteruddanne dig, er der en række overvejelser, som Vibe anbefaler du gør dig - og gerne sammen med din chef.



"MUS-samtaler er et godt forum for at tage en snak om, hvilke kompetencer du gerne vil have styrket. Hvad har du som medarbejder brug for, og hvad har arbejdspladsen brug for? Få sat ord på, hvad der vil give mening, og hvordan man på arbejdspladsen vil kunne arbejde med det, du har lært på kurset. Det er vigtigt, at der er en forståelse og opbakning på arbejdspladsen, og at I har afstemt forventningerne.

Herefter kan I så begynde at kigge på, hvilke kurser og undervisningsformer, der kunne være relevante. Når du så kommer afsted på efteruddannelse og suger til dig af ny og inspirerende viden, er der faktisk også en række ting, du selv kan gøre, og som underviseren kan gøre, der øger chancen for, at du efterfølgende kan tage dine nye kundskaber i anvendelse. Det handler blandt andet om den dybere forståelse.

Som deltager hjælper det jo at du har gjort dig bevidst om, hvad du gerne vil have ud af din efteruddannelse - hvilke udfordringer og problemer fra arbejdsdagen, som du gerne skulle blive klogere på og få nogle redskaber til at håndtere."


Underviserens rolle ved god indlæring

Som underviser spiller man en central rolle for at skabe betingelserne for, at deltagerne kan huske det, de lærer efter endt kursus. Underviseren kan lægge vægt på at formidle, hvorfor kurset er relevant, og hvad man kan forvente at få ud af det. Endvidere har det stor betydning at få deltagere til at forklare det, de har lært for hinanden og komme med eksempler fra deres egen hverdag.

Anvendelse af viden fra en efteruddannelse er betinget af, at vi ikke blot kan gengive det, underviseren sagde, men vi kan forklare, hvordan vi kan relatere det til vores egen praksis.


Når vi skal forklare noget for hinanden, viser vi, om vi har forstået det, vi har lært. Anvendelse af viden fra en efteruddannelse er betinget af, at vi ikke blot kan gengive det, underviseren sagde, men vi kan forklare, hvordan vi kan relatere det til vores egen praksis.

Det er en rigtig god øvelse. Det er også en god ide at bede deltagerne give eksempler fra deres arbejdsdag, for det viser også, om de har forstået det, det lærer og dermed kan tage det sig i en anden kontekst."


Hvad så når uddannelsen er slut?

Dér hvor det måske kniber for mange med at få det optimale ud af kurset, er, når de efterfølgende skal bruge det i arbejdssammenhænge.  Når man vender tilbage til arbejdet efter kurset, møder mange ofte virkeligheden i form af for lidt tid og opgavebunker, der er vokset. Derudover har mange en naturlig modstand mod at anvende det, de har lært, fordi det betyder, at de skal ændre deres praksis.

"Det er i første omgang nemmere og hurtigere bare at gøre, som du plejer og holde fast i kendte vaner og rutiner. Derfor skal du nogle gange tage dig sammen for at prøve det nye af, og også blive ved til du får det ind under huden. Dagbogsnotater eller anden systematisk refleksion over, hvordan du bruger de nye værktøjer, hjælper dig med at huske og dermed anvende og indarbejde det lærte. Hvis du slet ikke laver nogen former for opfølgning efter kurset, så er er der stor risiko for, at du glemmer det. Og det er jo spild af både tid og penge."


Annoncer