Den gode underviser | Interview m. Anders Rosenlund

I denne artikel dykker vi, sammen med uddannelseschef, Anders Rosenlund, ned i elementerne af den gode undervisning. Læs mere og blive klogere på, hvordan man som underviser kan skabe et tillidsfuldt og respektfuldt rum, hvor udveksling af viden  trives allerbedst!

Den gode underviser

Alle har haft en lærer de aldrig glemmer, og det er der højst sansynligt nogle helt særlige grunde til. At være en dygtig underviser kræver nemlig at man ikke kun har styr på sin undervisningsteknik, men at man formår at inspirere andre og skabe et respektfuldt rum. Vi har talt med Anders Rosenlund, uddannelseschef hos AROS KURSER, og blandt andet underviser i undervisningsteknik, kommunikation og faglig formidling. Læs med i denne artikel, og bliv klogere på hvad der kendetegner den gode undervisning. 

Læs mere om AROS Kurser her

Anders Rosenlund

Hvad er karakteristisk for en god underviser?

"Vi kigger meget på blandt andet to faktorer. Ledelseskompetence, og relations-kompetence.  For at være en god underviser skal du faktisk være en god leder. Det er ikke nok, at du blot er fagligt dygtig.  Du skal kunne optræde med autoritet, og du skal kunne skære igennem. Hvis du skal introducere øvelse, så kan det ikke nytte, at du står og væver rundt i det. 

Du skal kunne få folk med. Samtidig er det ekstremt vigtigt, at du er god til at skabe relationer til folk. At du kan få folk til at føle sig værdsat og være oprigtigt nysgerrig på dem.  At du kan interagere med dem.  Det ser vi meget på."  

Hvordan kan man som underviser skabe et trygt og inspirerende rum?

"De første fem minutter er ret afgørende. Jeg råder altid vores undervisere til at have planlagt de første 5 minutter meget detaljeret. At skrive ned præcis hvad man vil sige, og hvordan. Hvordan vil man fremlægge dagens program, hvilke historier man kan fortælle om sig selv til lige at bryde isen osv."

Kan man redde det, hvis man kommer skidt fra start?

"Ja, det kan man godt, men det kan godt tage tid. Jeg har selv prøvet at komme skævt fra start, fordi jeg netop ikke lige havde forberedt de første minutter, men tænkte, at jeg kunne tage de på rutinen.  Det betød, at jeg nok virkede arrogant, og fumlede rundt. Det skabte ikke en god stemning, og det tog faktisk nogle timer at vinde dem tilbage."

Der kan være forskellige udfordringer som underviser. Nogle gange skal man undervise nogen, der ikke selv har bedt om det. Det kan være virksomhedskurser, hvor der sidder en gruppe medarbejdere, der slet ikke kan se relevansen eller meningen med, at netop de skal modtage undervisning.

Hvordan gør I når folk måske har modstand på undervisningen?

”Vi arbejder en del med på forhånd at identificere de barrierer der kan være. Hvis vi forudser at der kan sidde nogen blandt deltageren, som overhovedet ikke synes vi har noget at tilbyde, så gør vi det meget klart helt fra start, hvorfor det faktisk giver mening, og hvad de kan forvente at få ud af det. På den måde kan man åbne lidt op”

Hvornår kan man mærke hvad deltagerne synes om undervisningen?

”Når de griner. Hvis folk griner af dine sjove bemærkninger og kommentarer, så er de med. Det gider de ikke, hvis de synes du er et fjols. Så er der ikke den relation.

Hvordan sikrer I at folk kan huske det I underviser dem i – og at de rent faktisk bruger det?

Vi arbejder meget med det aspekt. Det er vigtigt at se et 1- eller 2 dages kursus som en proces, og ikke bare en enkeltstående begivenhed. Så vi starter inden kursusstart, hvor folk starter med nogle refleksionsspørgsmål om hvad de skal bruge kurset til. De får også en lille e-bog med gode tips til læring. Noget vi anbefaler er blandt andet at man booker en kollega til dagen eller ugen efter man er færdig med kurset, hvor man så på 15 minutter skal genfortælle alt det man har lært.  Du husker stoffet på en helt anden måde, når du skal forstå det godt nok til at kunne formidle det til andre.

Samtidig har vi også en portal hvor vi lægger ny viden op, og opfodrer folk til at holde sig opdateret. En anden ting vi gør en del ud af, er at hjælpe folk med at identificere de problemer de kan støde på efter kurset. For mange handler det om at få tid nok i hverdagen til at arbejde med et konkret værktøj, eller få indarbejdet nye arbejdsmetoder. Der ligger vi en plan sammen med folk, så de ved hvordan de skal gribe det an – det kan være de skal afsætte noget tid hver uge, eller bruge en time om aftenen, alt efter hvad der nu passer. Men det er vigtigt at have overvejet hvordan man vil tackle de udfordringer der næsten automatisk er, i en travl hverdag med mange andre opgaver og prioriteter.

Hvad er din bedste oplevelse som underviser?

”Når du kan og høre på folk, at hele deres mindset er ændret.  Når du eksempelvis underviser folk i kommunikation, og forklarer at det handler om at sætte sig i modtagerens sted, at kommunikationen skal være målrettet modtageren, og det virkelig går op for folk. At de fremover skal tænke deres kommunikation fra et helt andet udgangspunkt. Så er det ikke bare et værktøj, eller et redskab folk har lært, og som de skal mindes om at holde vedlige, men en grundlæggende ændring i måden de tænker deres opgaver på, sådan at de slet ikke kan lade være at gøre det på ny måde.  Der er tændt en ild, og det er fedt at opleve.

Find dit kursus hos AROS KURSER her


Annoncer